Tenta-stressad!! (1:a terminen SSK). Ge mig era bästa "plugga-inför-tenta-tips"!!!
Första terminen på ssk-linjen och jag behöver alla tips och trix och råd inför tentaplugg, så snälla ge mig dem :)
Första terminen på ssk-linjen och jag behöver alla tips och trix och råd inför tentaplugg, så snälla ge mig dem :)
Vad är det för tenta?
Behöver oxå tips!!
Tentamen från termin 1 i sjuksköterskeutbildning (cellen, nervsystemet, anatomin etc etc etc)
Enkel tenta. Ta det bara lugnt!!
Aktionspotential: Hur fan kan du säga till ts att det är en enkel tenta?! Du har väl ingen aning om vad de ska kunna...? TS: Plugga, men gå inte för djupt in i allt. Kolla efter gamla tentor och ha de som plugg underlag. (Speciellt om det är samma lärare)
Plugga på de olika avsnittet var för sig och skriv gammal tenta / gamla examensfrågor. Är ni i en pluggrupp så kan ni alla göra olika frågor och på så sätt få ett frågehäfte att öva på tilsammans.
Plugga efter målbeskrivningen..
Fokusera mest på det de tagit upp på föreläsningarna och gå inte in för djupt i böckerna. Det misstaget gjorde många i min klass, de trodde att vi skulle kunna ALLT från böckerna också. Men lärarna tog alltid bara med sånt de gått igenom på föreläsningarna. Har ni fått föreläsningsstolpar så utgå från dem! Försök strukturera upp dagarna innan tentan och kom ihåg att ta raster från plugget ibland! Kvällen innan tipsar jag om att koppla av från plugget och göra något helt annat! Lycka till!
Vet inte hur lång tid du har kvar innan tentan men jag brukar i början av varje kurs se över vilka dagar vi inte har några föreläsningar. Sen brukar jag lägga upp en egen studieplan och skriva in vad jag ska göra de föreläsningsfria dagarna. T.ex. hur långt jag ska hunnit i en bok, när jag ska avsätta tid för repetition o.s.v. Så brukar jag stämma av min studieplan nån gång i veckan för att se om jag följer den någorlunda.
Sen är det väl som övriga har skrivit, fokusera på föreläsningsanteckningar, kolla vad som står i studieplanen för kursen, vad kriterierna är för G och VG är o.s.v. Det är ju alltid lättare att plugga om man vet vad man ska uppfylla. Om ni har nån frågestund med lärare på nån lektion innan tentan så brukar jag också till det tillfället se över om det är någon eller några saker som jag inte riktigt förstått och vara förberedd på att ställa dessa frågor på den frågestunden. Annars kan man ju alltid kontakta läraren på annat vis eller fråga efter en föreläsning.
Skriv sammanfattningar:)