• Hallonbusken

P&T Vibe - fler med framhjulsproblem?

Har en Phil & Teds Vibe från feb 2010 som vi har varit helnöjda med, båda killarna har gillat att åka i den (ok, lillen tycker inte om att sitta fram, trivs bättre i den skyddade miljön bak men annars). Det kommer förstås ett men och det stavas: framhjulet. Efter ett par månader började det vobbla så att det till slut inte gick att köra. Vi smörjde upp hjulet och problemet var borta. Efter ca ett år la vi märke till att framhjulet var aningen skevt och gradvis och sakta blev det mer och mer snett. Till slut var det så att om framhjulet stod i "fel" läge/riktning när man skulle köra iväg med vagnen kom man ingenstans för hjulet nästan vek sig. Då hade också vobblandet kommit tillbaka.
    Efter att jag lämnat in vagnen på inköpsstället får jag ett samtal från dem där de säger att det här inte kan gå på garantin, att det slitaget som vagnen utsatts för inte är normalt. Vi har alltså misskött vagnen enligt affären. Det enda jag kan komma på som vi gjort som kan ha slitit på just framhjulet är belastningen som blir när mellansonen själv klättrar i vagnen, då han måste ta spjärn mot avsatsen över framhjulet för att komma i den. Men det ska väl en vagn tåla? Tilläggas ska att båda pojkarna fortfarande inte överskrider de av P&T angivna viktgränserna för resp sits på vagnen.
    Efter denna utläggning är min fråga till er om fler känner igen sig i framhjulsproblemen som vi upplevt? Dels vobblandet och dels skevheten, som jag är övertygad hänger ihop med det förstnämnda.
    Jag tycker att när jag har köpt en faktiskt ganska dyr vagn så ska jag kunna förvänta mig en bra hållbarhet på den, eller har jag fel? Behöver lite argument att möta affärspersonalen med när jag ska hämta vagnen med nytt framhjul som jag själv får bekosta. Visserligen inte jättestora pengar, men det är det å andra sidan inte för affären heller som dessutom fått extravinsten av en nöjd kund.
    mvh, A

• Svar på tråden P&T Vibe - fler med framhjulsproblem?
  • Lindah 86

Det med skevandet (eller hur man säger) har jag inte upplevt alls .
    Däremot vobblade hjulet grymt mycket när vagnen var ny .

Men efter finkornigt sandpapper och olja har inte det kommit tillbaka , trots att vagnen är 2 år gammal .

Och det tipset fick jag efter att ha tittat på Familjeliv , och sett att DÅ var det en hel del som hade haft vobbelproblem och att detta tipset av lösningen för en av dom ...

Andra hade andra lösningar ...

Men jaa nää våran son har också klättrat upp i vagnen där framme när han går i själv ... Det ska väl inte påverka så att hela vagnen blir knasig kan jag tycka ... :/

• Hallonbusken

Kanske har vi fått ett måndagsexemplar? Obestämd Skönt att er vagn inte drabbats av mer åkommor men det verkar ju onekligen som att det där med vobblandet inte är helt ovanligt. Vi får väl se vad barnvagnsaffären säger om det hela - tycker bara det känns surt att betala den nya hjulet när jag kände att de inte ens ville lyssna på mina argument utan bara bestämt sig för att "det här får hon stå för själv". {#emotions_dlg.djavulsk}

• Kyanita
    Hallonbusken skrev 2011-11-01 23:04:00 följande:
    Kanske har vi fått ett måndagsexemplar? Obestämd Skönt att er vagn inte drabbats av mer åkommor men det verkar ju onekligen som att det där med vobblandet inte är helt ovanligt. Vi får väl se vad barnvagnsaffären säger om det hela - tycker bara det känns surt att betala den nya hjulet när jag kände att de inte ens ville lyssna på mina argument utan bara bestämt sig för att "det här får hon stå för själv". {#emotions_dlg.djavulsk}
    Jag har inte haft problem med min men tänkte tipsa om att du kan ju kanske höra av dig direkt till P&T. Jag har hört att de ska vara väldigt tillmötesgående och måna om sina kunder. Man kan ju alltid prova! Hoppas att det löser sig!
  • Hallonbusken
    Kyanita skrev 2011-11-02 07:31:43 följande:
    Jag har inte haft problem med min men tänkte tipsa om att du kan ju kanske höra av dig direkt till P&T. Jag har hört att de ska vara väldigt tillmötesgående och måna om sina kunder. Man kan ju alltid prova! Hoppas att det löser sig!
    Det har jag ju förstås inte tänkt på! Tack för tipset! Men är det den svenska distributören du tänker på då, för P&T har väl ingen verksamhet i Sverige?
  • Kyanita
    Hallonbusken skrev 2011-11-02 23:58:55 följande:
    Det har jag ju förstås inte tänkt på! Tack för tipset! Men är det den svenska distributören du tänker på då, för P&T har väl ingen verksamhet i Sverige?

Vad jag har förstått (har ju inte haft problem själv) är att man kan höra av sig direkt till dem via deras web- sida. http://philandteds.com/ Annars finns det en tråd här på FL för oss som har P&T och de kan säkert hjälpa dig bättre! Här är den: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50437036.html
    Hoppas att du får rätt på vagnen! 
  • KatinkaK

Jag har en vibe 09 och den vobblade helt otroligt mkt så vi bytte ut frambågen mot en i stål och detta har hållt än. Inte ett vobbel så om du har den gamla platta frambågen på hjulet så gå till tex babyproffsen och be dom byta ut på en ny båge, kostar ca 250 kr !

• funlight

min Vive vobblade! Köpte den precis det året den lanserades, fick reklamera vagnen 2 ggr. Dom bytte ut nån grej vid framhjulet som inte hjälpte.
    Till sist så fick jag en helt ny vagn istället, passade på att sälja den då för en bra slant.
    Köpte mig en UJ syskonvagn istället som jag var helnöjd med! 

• Lindreas

Är det inte upp till butiken att bevisa att ni misskött vagnen?

• Majamus

jag lämnad oxå in min vagn för att den vobblade, och det gick på garantin, men ca 1½ mån senare så lossnade hela framdäcket, så nu är den äntligen färdig och ska hämtas, hoppas verkligen att det är helt fixat nu =)

Svar på tråden P&T Vibe - fler med framhjulsproblem?