• scrapparlotta

hur grorv bröd till en ettåring?? och tuggfråga.

Hur grovt bröd kan jag ge till en tjej som är 1 år??

Vill åxå fråga hur bra era ett åringar är på att tugga lite större mat?? Våran tjej är jättedålig på det. Försökte ge henne lite äpple i stavar i helgen som hon skulle kunna bita små bitar av tänkte jag, men hon satte varje bit i halsen och jag var hur rädd som helst att det skulle gå illa så jag fick skrapa äpplet åt henne till slut. Men det känns konstigt att behöva skapa äpplet åt henne, ska dom inte kunna äta det i den åldern??

• Svar på tråden hur grorv bröd till en ettåring?? och tuggfråga.
  • Carisma95

Vi har gett "halvgrovt" bröd till vår 15-månaders son. Aldrig helgrovt, men det kanske man också kan..? Någon som vet?
    Men vanligtvis får han "vanlig" limpa.

Angående tuggandet. Just äpple är ändå ganska "hårt". Jag gav Erik gurka i går, och det tog en bra stund innan han var klar.
    Testa att ge päron istället. Mjukare än äpple. Eller riv äpplet.

• vilden

Mina barn har jag introducerat grovt bröd till när dom var ca 7 mån. De har klarat det jättebra. Det känns konstigt att ge dem vitt bröd när det är nyttigare med grovt och vi andra äter det. Börjat försiktigt så klart för att se om de tål... inga problem. Att bara ge vitt bröd länge- svårt att bryta en sådan vana tror jag. Kanske har de stålmagar mina barn men det har inte varit några problem och nu äter de gärna grovt bröd fortfarande.

• jojja

När sonen var 7 månader började jag med grovt bröd. Hans mage klarade inte riktigt av det vita brödet utan fungerar mycket bättre med bröd som har mer fibrer i sig.
    Det du kan göra är att testa dig fram. Köp limpa som är fiberberikad och experimentera dig fram mot grövre bröd.

Tyckte Carisma hade ett bra förslag med päronet. Om hon får testa större bitar av päron så hon "lär" sig så kanske äpple funkar bra sen? De måste ju träna för att lära sig...

Hoppas det går bra!

• Cittra

Jag ger knäckis åt sonen som är 11 månader. Han gillar inte att tugga så värst annars men knäckis gillar han. Blöts ju upp av saliven också så det är ju inte enbart tuggandet som ger resultat. Äpple äter han också, men det finns ju olika sorter. Ingrid Marie är lite lösare och ganska lätt att äta.

• scrapparlotta

ok, tack för era svar. Ska försöka ge henne lite halgrovt bröd. Det känns bättre att ge henne det tycker jag då det är så mycket nyttigare, men så är man osäker på vad deras små magar pallar med.

Ska fortsätta att ge lite päron så kanske hon snart lär sig att äta äpple med.

• Tygtiiger

Vi ger vår 9-mån lingongrova eller pågens Äntligen!bröd (vitt bröd i rutor med mycket kostfiber). De är båda lagom mjuka så han klarar att mosa sönder brödbitarna i munnen.

• Mia83

Grövre bröd och framförallt fullkornsbröd bör man vänta med tills barnet är ett par år iaf.
    Anledningen är att barnet inte klarar att ta upp näringen från det grova brödet.
    Denna info finns i en broshyr om mat till barn från 1 år, den får man hos BVC.

• Mia83

Kan för källsäkerhetens skull tillägga att broshyren är utgiven av livsmedelsverket.

Svar på tråden hur grorv bröd till en ettåring?? och tuggfråga.