• bobban87

lanzarote - restips / prisläge

Hej! Jag och min sambo planerar att åka till Lanzarote, Playa Blanca nu vinter. Jag har försökt att hitta sidor på internet med ungefärligt prisläge, men utan resultat.

Finns det någon som kan hjälpa mig? Hade varit toppen att veta vad saker ungefär kostar.

Dessutom hade det varit toppen om någon vet vad man ska ta med sig i receapoteket. Är det vanligt att bli matförgiftad där?

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden lanzarote - restips / prisläge
  • SVejsan

Vi har tidigare år åkt till Lanzarote men inte till Playa Blanca utan till Puerto del Carmen (PdC) , så prisläget mellan de orterna kan ju skilja sig. Men vi upplevde att maträtter på restaurang var ca 1-2 euro billigare på i PdC än motsvarande orter på andra kanarieöar. På strandpromenader (eller i hamnen är det aofta dyrare än uppe i "gränderna"). Fördelen med orterna på Lanzarote är att det finns en del bofasta i "turistområdena" så det brukar finnas humant prissatta affärer om man vill fixa lite frukost, lunch i lägenheten.  

Magsjuka/matförgiftning har vi aldrig råkat ut för på kanarieöarna. Jag tror att det är relativt ovanligt. Om du är orolig se till att äta på restauranger med bra omsättning / mycket gäster. Ofta uppmanas man att dricka vatten på "flaska", det är dock mest för att kranvattnet smakar illa.

Reseapotek.. Det mesta finns ju att få tag på, vi brukar ha med: Panodil eller Alvedon (dvs värktabletter), Novalucol (mot uppkörd mage), Immodium eller travello (diarrestoppande), solskydd, after sun, någon typ av kylande salva om man bränner sig, Xylocain (lokalbedövande - vid getingstick och liknande).Plåster, Compeed eller liknande (mot skavsår).  En del tar med sig vätskeersättning (Resorb).

Svar på tråden lanzarote - restips / prisläge