• spöke

Bortglömda flicknamn på L - vilket gillar du bäst?

Då var vi framme vid bortglömda flicknamn på L...

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda flicknamn på L - vilket gillar du bäst?
  • aud

Linbjörg (röst) var rätt coolt, och Liva är fint. Lotten är rätt gulligt. Lucretia låter snuskigt på något vänster. Jo jag förstår verkligen varför många namn är bortglömda.

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • violatricolor

Lilian/Lillian (röst) och Lisbeth är jättefina, tycker jag. Fulast var nog Liska (Sliska?), Lisken och Loftveigh.

• DenNamnbitne

Jag röstar på Lucretia vilket var romerskt och bra. Andra fina är Lisbet, Liva, Lotta och Lotten

• Superbia
    Lucretia, låter lagom rockigt Flört
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • fluu

LouisaHjärta Finns på vår namnlista. Annars låter Ljuva fint.
    Lola och Lorelei och sånna namn gillar jag inte alls.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Mamaobabba

Lin fick min röst direkt! För det ligger ju redan på namnlistan över tilltänkta namn!

Annars gillar jag bland andra Leni, Lill, Liva, Ljuva, Lone och Lycka.

• Brünnhilde

Röstade på Louisa, som är ett underbart vackert namn! Lika klassiskt och etablerat som Louise - men lite mera ovanligt.

Andra fina namn: Lilian, Lenita och Lucretia.

Hemskast är nog Lalla... Lalala, eller..? Och Lycka - låter som namnet på en porrstjärna!

• Brünnhilde

Lavinia har du missat förresten. Ett underbart, romantiskt namn!

• Brünnhilde
    spöke skrev 2011-11-04 09:51:19 följande:
    Just ja, det tänkte jag på men glömde visst skriva ner.
    OK!
  • Minne

Jag röstade på Lillemor, he he..för det heter ju jag! Gillar namnet nu, men inte när jag var liten....

• Kaos85

Laina och Lucretia fast Lydika var också fint men det påminde för mycket om ett piller - Lyrica Tungan ute

✫ Son-dec 2004, Mf-juli 2009, Mf-feb 2011 ✫
  • sahara sahara

Fyra av de här namnen stod på vår första lista... Inget av dem hängde med till tio i topp, dock, men det är ändå svårt att rösta.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kaos85
    spöke skrev 2011-11-01 14:08:43 följande:
    Då var vi framme vid bortglömda flicknamn på L...

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke
    Kan du inte göra en tråd där du lägger alla dina trådar? Eller har du redan en?
    Blir så himla många att följaTungan uteBörjar bli lite förvirrad Flört Älskar dina namntrådar {#emotions_dlg.flower}
  • spöke
    Kaos85 skrev 2011-11-04 14:57:29 följande:
    Kan du inte göra en tråd där du lägger alla dina trådar? Eller har du redan en?
    Blir så himla många att följaTungan uteBörjar bli lite förvirrad Flört Älskar dina namntrådar {#emotions_dlg.flower}
    Jag läggar alla mina trådar i Forum > Förälder > Namn

• Kaos85
    spöke skrev 2011-11-04 15:04:56 följande:
    Jag läggar alla mina trådar i Forum > Förälder > Namn

ok tack :)
Svar på tråden Bortglömda flicknamn på L - vilket gillar du bäst?