• Anonym

Allergi?

Om man har gjort allergi blodprov på tösen och det visar 0,38 vad innebär det. Är tagit på födoämnen och hund, katt och nötter.

• Svar på tråden Allergi?
  • Anonym
    BVCsköterska Carmen skrev 2011-11-02 07:51:41 följande:
    Hej!

Jag hänvisar tillbaka till den mottagning som utfört provtagningen för att diskutera provsvaret.

Vänligen Carmen
    Men kan du inte svara på vad det betyder. är hon allergisk eller inte?
  • BVCsköterska Carmen

Hej igen!

Det beror på vilket prov du tagit, vilken fabrikant som just er mottagning använder sig av och dennes "normalvärden". Misstänker, att ni tagit en s.k. RAST och just värdet 0,38 är i det lägre området, vilket möjligen kan vara allergi bakom, men behöver inte vara det. Jag kan tyvärr inte ge dig mer exakt svar här utan att kunna se barnet, ha hela historien m.m. utan måste be dig kontakta ansvarig läkare/allergisköterska där ni går. När det gäller medicinsk kunskap och sjukvård är det mycket sällan svart eller vitt, ja eller nej utan det är så många bitar att lägga i ett pussel och ändå kan man inte alltid komma fram till sanningen.
    Lycka till !
    MVH
    Carmen

• Anonym
    BVCsköterska Carmen skrev 2011-11-03 16:06:18 följande:
      Hej igen!

Det beror på vilket prov du tagit, vilken fabrikant som just er mottagning använder sig av och dennes "normalvärden". Misstänker, att ni tagit en s.k. RAST och just värdet 0,38 är i det lägre området, vilket möjligen kan vara allergi bakom, men behöver inte vara det. Jag kan tyvärr inte ge dig mer exakt svar här utan att kunna se barnet, ha hela historien m.m. utan måste be dig kontakta ansvarig läkare/allergisköterska där ni går. När det gäller medicinsk kunskap och sjukvård är det mycket sällan svart eller vitt, ja eller nej utan det är så många bitar att lägga i ett pussel och ändå kan man inte alltid komma fram till sanningen.
    Lycka till !
    MVH
    Carmen
    okey.. jag inväntar kontakt från läkaren men hon är sjuk... min dotter reagerar i samband med pälsdjur med att hon får tungt att andas och hosta. både jag och min sambo är pälsdjursallergiker. törs inte riktigt svara på vilket typ av prov det var. Men det togs blod ur fingret. Hon ha även i samband med nötter få nässelutslag som vi behandlat med medicin. När hon får problem med andingen får hon bricanyl och det hjälper...
  • Anonym

vill påpeka att sköterskan som jag ringde till  i förrgår för att kolla om svaren kommit hon sa att hon absolut inte va allergisk enligt de värdena.

Stämmer det hon säger, kan hon uttala sig om det en receptionist som är sjuksköterska

Svar på tråden Allergi?