Att börja jobba...
Är för delad föräldraförsäkring. Är övertygad om att pappan är en lika fullgod förälder som mamman, även under första året. Känner att _jag_ behöver mer än bara barnspyor och en stressig småbarnshemmatillvaro.
Ändå...
Jag ska börja jobba den 9 januari. Lillen är då 7 månader. Känns tungt i mammahjärtat. Är jag verkligen inte oersättlig? Tänk om han "glömmer" mig? Tänk om han börjar favorisera pappan? Tänk om jag missar viktiga framsteg i hans utveckling? Egoistiska tankar, jag vet...
Inte nog med det så känner jag omgivningens missnöje. Ingen har sagt något, men jag känner att somliga tycker att jag gör fel som börjar jobba. Kommentarer jag fått från två individer: "Men vad ska ni göra med A, då? Ska han vara på dagis?". Nej! Han ska vara hemma med sin pappa! Det verkar som att vissa inte ens reflekterat över att pappan är en _förälder_ ! Om inte mamman är hemma så är dagis alternativet
!
Saken är ju den att mina dagar börjar ta slut och jag tycker absolut att min man har _rätt_ till sina dagar. Inte heller ser jag det som att jag _lämnar_ bebisen; han ska ju vara med sin andra _förälder_. Men omgivningens åsikter går ändå inte omärkta förbi. Vill inte att någon ska tycka att jag är en dålig mamma bara för att jag är för ett delat föräldraskap samt att jag har behov av att göra något "mer" än att byta blöjor och skjutsa storebror på dagis. Vissa dagar här hemma är fantastiska med mina små kottar, andra dagar vill jag bara lägga mig ner och hålla för öronen och blunda och slippa mer bajs, skrik, kräk, trots, stress etc etc.
Finns det fler som känner som jag? Som _vill_ börja jobba men som ändå känner "sorg" inför tanken på att vara ifrån sitt lilla barn? Fler som fått missnöjda antydningar från omgivningen? Fler som börjat tvivla på om man är en god mor som "lämnar" sitt barn?