• Sorrow

Målar väggarna vita (med målarfärg från Rusta)

Hej,

Jag målar mitt vardagsrum, för att jag har haft en fondvägg som varit plommonlila och för att jag har tagit bort hyllor som varit skruvade i väggen. Jag har målat förut med färg från Rusta men då var det i färg (fondväggen). Jag har målat fondväggen en gång (vitt). Hur många gånger tror ni att jag behöver måla fondväggen för att få väggen helt vitt? De andra väggarna är målade vita, men jag behöver måla om dem för att jag har spacklat hålen och för att väggarna ska matcha i samma vita nyans. Tror ni att det räcker att måla de vita väggarna bara en gång?

Har nån målat med färg från Rusta?

ps. Jag bor i hyreslägenhet och har målat förut (bara i vitt) själv. Jag har inte förrän nu tänkt på att jag aldrig frågat om lov. Min lägenhet (väggarna) är i bra skick. Men hur tror ni hyresvärdarna kommer att reagera när jag har målat själv? 

• Svar på tråden Målar väggarna vita (med målarfärg från Rusta)
  • lerum82

Det plommon lila kommer du behöva måla minst två gånger, kanske tre. Även om du har en dyr kvalitets färg gäller detta.

• Marre79

Jag tror inte hyresvärden kommer säga något så länge du målar i neutrala färger.

• whitetrach86

min målare till bror säger minst 4ggr.

• Nurran

Målade om en fondvägg som var svart och rödmönstrad, fick måla 4 ggr, då med kvalitetsfärg, vita väggarna målade jag med bara 1 strykning.. men svart färg är ju svår att täcka, men det blev bra!

• MoonFlight

Använd Rustas takfärgen först (lila etikett tror den ligger på 99 kr) och grunda med tror det blir bäst så det inte går igenom.

• Ise

Du borde grundmåla först med en bra grundfärg. Sedan målar du, om du köpt förgen på rusta lär du säkert behöva måla 2-4 ggr för den täcker helt sämst.  ialf enligt egen erfarenhet. + att det är superviktigt att grundarbetet är klockrent annars kommer minsta lilla spackel eller hål/spricka att synas igenom för färgen är jättetunn.

Lycka Till :)

• Sorrow

Jag målade första gången snabbt, bara för att få en vit grund. Nu när det har torkat lite, så tror jag att det räcker med 3 lager på fondväggen. 

Jag tyckte att Rustas färg var bra, men var osäker på hur bra den täcker färg. Hoppas det räcker att bara måla en gång på de andra väggarna. 

• Apopan

Målat hela insidan av huset med den billigaste vita färgen vi kunde hitta, just på Rusta. Gick suveränt. Beroende på vart vi målade, så målade vi mellan 2-3ggr. Då var väggarna ljusa iofs.

• Mynta

Vi målade vårt ljusgråa vardagsrum tre gånger (dock inte med färg från Rusta, men inte heller med något proffsmärke). Tippar på att du lär måla minst fyra gånger.

• Landslide

Det jag har lärt mig när jag renoverar är att:

Billig färg = sämre resultat, dyrare och det täcker sämre. Där kanske du behöver måla om 3-4 gånger.

Kvalitetsfärg = Bra resultat det täcker väldigt bra och du kanske bara behöver måla 2 gånger.

Bra färg lönar sig i längden, den är mer slittålig än vad billig färg är.
    Provade att måla om köket vitt med billig skitfärg ifrån bauhaus med väldigt dåligt resultat. Fettfläckar och smuts överallt, dessutom så lossnar färgen när man tvättar av smuts. Dessutom så var vi tvungna att måla om flera gånger för att få det jämnt. Det var nästan som vitt vatten.

Målade om med en dyrare vit färg och jag är hur nöjd som helst. Vi behövde bara måla en gång för färgen flöt samman så att det blev helt jämnt och slätt.

• Lillafinajag

Köper man billig färg får man måla ihjäl sig. Dessutom när man drar bort maskering följer halva väggen med ner,

Fr.o.m. En lägenhets renovering köper vi alltid färg på färgaffären det bli billigare i längden...

• Sorrow
    Lillafinajag skrev 2011-11-02 18:33:41 följande:
    Köper man billig färg får man måla ihjäl sig. Dessutom när man drar bort maskering följer halva väggen med ner,

Fr.o.m. En lägenhets renovering köper vi alltid färg på färgaffären det bli billigare i längden...
    Jag har målat redan 2gånger på vissa ställen där väggen var plommonlila, och jag kan säga redan nu att jag behöver inte måla ihjäl mig. Jag har en vän som målade hela sin lägenhet med färg från Rusta och hon sa att det blev bra.
  • Sorrow

Nu har jag målat fondväggen 2 gånger.. och det går bra. Jag var orolig för att jag ska kämpa med att måla länge eftersom folk här på FL har skrämt mig {#emotions_dlg.djavulsk} Jag måste måla en gång till (max 2gånger), sen är väggen färdig målat. Jag ska måla mina vita väggar 2gånger :) 

• Brittan

En fråga bara: har du kollat med hyresvärden om det är ok att måla tapeten? Vår hyresvärd förbjuder nämligen det.

• Sorrow
    Brittan skrev 2011-11-08 08:18:58 följande:
    En fråga bara: har du kollat med hyresvärden om det är ok att måla tapeten? Vår hyresvärd förbjuder nämligen det.
    När jag målade första gången för 7år sen så nämnde jag detta till hyresvärden och han sa inget om det. Köket är målat (av hyresbolaget). Jag förstår inte varför det skulle vara förbjudet. Det är jättefint hemma hos mig.
  • Landslide
    Sorrow skrev 2011-11-04 18:19:29 följande:
    Nu har jag målat fondväggen 2 gånger.. och det går bra. Jag var orolig för att jag ska kämpa med att måla länge eftersom folk här på FL har skrämt mig {#emotions_dlg.djavulsk} Jag måste måla en gång till (max 2gånger), sen är väggen färdig målat. Jag ska måla mina vita väggar 2gånger :) 
    Skillnaden är ju att om du hade haft en kvalitetsfärg å hade du bara behövt måla väggen 2 gånger allt som allt, istället för 4.
  • Kalia

Jag fick måla min mörka vägg som var randig fem gånger för att få den vit. Kan tänka mig att det är ungefär lika svårt att få bort ränderna som att få bort plommonlila. Så 4-5 strykningar så är det vitt tror jag.

Jag hade försökt fuskmåla de andra väggarna nån gång bara över spackelhålet och sedan hela väggen.

• And3RZsoN

Enligt målarn som målade båda våra sovrum (det ena helt vitt) sa att det blir billigare att köpa kvalitetsfärg då du inte behöver måla om 4 ggr (som med rustas) som i längden blir samma pris om inte mer när man väljer billigare alternativ samt att du slipper måla så många ggr.

Svar på tråden Målar väggarna vita (med målarfärg från Rusta)