• Loppiz

Vad göra med färgat grått hår?

Jag är en 46-årig tjej som har färgat håret i många år. Jag vill verkligen sluta färga det - jag hatar att kleta med det plus att jag är rädd för alla kemikalier. Men jag är riktigt rejält gråhårig och jag vill inte se ut som 93 heller...
    Jag tänker så här: jag klär mig inte särskilt moderiktigt, det blir oftast bara jeans, gympaskor och nån jacka till. Men håret är jag noga med, är bara håret snyggt så kommer man undan med det andra också... Men slutar jag färga håret så måste jag poppa till mig med kläder och smink för att jag inte ska se gammal ut, och det har jag varken intresse eller pengar till.  Och då måste jag ju se till att håret ser bra ut. Då undrar jag: hur bär man sig åt medan det växer ut? Nu har jag en mörkt rödbrunt färg, så kontrasten blir väldigt stor. Är det en bra idé att successivt gå över till ljusare färger så att en utväxt inte blir lika markant? Eller väntar man till utväxten är jättelång och klipper det kort direkt? Hur har ni andra gråhåriga gjort?
    Och vad gör man med det grå håret sen? Det verkar som att svarta slingor/partier är det enda alternativet och jag blir så enormt blek i svart... Har någon gjort på nåt annat sätt för att håret ska bli lite roligare? 
    Tips tas mycket tacksamt emot! 

• Svar på tråden Vad göra med färgat grått hår?
  • Sunlandic

Jag skulle absolut rådfråga en frisör! Men vad jag själv tror skulle det nog va så att man får avfärga håret sen försöka bleka slingor så att det blir ljusare. MEN det är ENDAST vad jag tror skulle bli bäst.

Svar på tråden Vad göra med färgat grått hår?