• trolltjejen

Egna datorer till 7-åringar

Vad tycker ni om att försteklassare ska få egna datorer i skolan som de ska ta med hem? Alltså ansvaret för datorn ligger hos eleven (=föräldern). Datorn ska användas i skolarbetet, men tas med hem varje dag.

Jag tycker inte att en 7-åring är mogen för detta. Det är mycket nog att lära sig hålla reda på jackor, läxböcker m.m. 

Jag tycker nog det varit bättre om man i skolan haft möjlighet att använda en dator och kanske tagit med sig datorläxan hem på ett USB-minne eller CD-skiva.

• Svar på tråden Egna datorer till 7-åringar
  • JeanneDArc

Men alltså blir ni ersättningsanvariga om något händer med den? För i så fall tycker jag inte en 7-åring ska få en egen att ta med sig från skolan. Det räcker ju att de bara ska leka på vägen och glömmer väskan eller något så är den borta.

• trolltjejen
    JeanneDArc skrev 2011-11-01 20:24:32 följande:
    Men alltså blir ni ersättningsanvariga om något händer med den? För i så fall tycker jag inte en 7-åring ska få en egen att ta med sig från skolan. Det räcker ju att de bara ska leka på vägen och glömmer väskan eller något så är den borta.
    Datorerna är försäkrade. Men om det skulle vara så att man är oaktsam med dom kan man få betala för det. Jag är inte säker på att man kan räkna med att en 7-åring alltid är så aktsam med dom.

Sedan är det ju en annan aspekt med stöld. Även om man får ut det på försäkringen så ska inte ett barn behöva ta risken att uppleva en sådan sak. 
  • caliningrad

ja, det låter helt sjukt. Tänk på att innan lyckades alla lära sig läsa och skriva med bok, papper och penna.

• 3tjejer

Ska de bäras hem och till skolan varje dag? Oj vad många gånger mina ganska försiktiga tjejer har råkat kasta väskan ifrån sig. Slarvigt, men inte hela världen om det inte ligger en dator i. Dessutom ganska tungt för en 7åring att bära, eller räknar man med att alla åker bil alltid?

• Bellenellen09

Det verkar konstigt att en 7åring ska ta ansvar för det. Att ha en egen dator på skolan för arbete är en sak men den är ju ganska tung att bära på. Det finns datorer som är gjorda extra hållbara just för att säljas till skolor där eleverna ska bära dem fram och tillbaka men det innebär ju inte att den tål vilken behandling som helst..

• Kodia

Min dotter fick en dator förra året när hon gick i tvåan (alla i år 1-3 fick då). Det har fungerat bra. Den är väldigt tålig, och jag har inte hört talas om att något barns dator ska ha gått sönder eller kommit bort. Att den väger en del är väl den enda nackdelen.

• Petronella01

Har inte hört talas om det ens. Jag har tvärtom skickat med min son en dator till skolan eftersom han har svårt med penngreppet. Den står dock kvar där eftersom vi har dator hemma också.

Nu utgår jag från att 7-åringar inte går  till och från skolan själva, och då kan väl föräldern bära?

• Petronella01
    caliningrad skrev 2011-11-02 17:25:04 följande:
    ja, det låter helt sjukt. Tänk på att innan lyckades alla lära sig läsa och skriva med bok, papper och penna.

Å andra sidan kommer dagen barn inte att vara så bakom flötet när det gäller datorer som väldigt många vuxna är (av någon anledning i synnerhet kvinnor)
  • trolltjejen
    Petronella01 skrev 2011-11-03 23:23:20 följande:
    Har inte hört talas om det ens. Jag har tvärtom skickat med min son en dator till skolan eftersom han har svårt med penngreppet. Den står dock kvar där eftersom vi har dator hemma också.

Nu utgår jag från att 7-åringar inte går  till och från skolan själva, och då kan väl föräldern bära?

Ja, hon går faktistk hem själv ibland eftersom vi bor så nära. Enligt överenskommelse av tid då vi är hemma. Detta med att gå hem själv är en övning och endel av utveckligen. Visst kan vi häma, men ska vi göra det i flera år till av den anledningen att hon har en dator?

När jag själv gick i skolan på 70-talet var det inte snack om att föräldrana skulle hämta barnen från skolan. Alla gick dit och hem själva från dag 2 i årskurs 1. Det är annorlunda idag. Kanske finns det flera risker?????? Eller så är vi föräldrar mer oroliga. Men från åk 2 tycker jag nog det kan vara dags att gå hem själv. Hur gör ni andra föräldrar?    
  • trolltjejen
    3tjejer skrev 2011-11-02 17:39:07 följande:
    Ska de bäras hem och till skolan varje dag? Oj vad många gånger mina ganska försiktiga tjejer har råkat kasta väskan ifrån sig. Slarvigt, men inte hela världen om det inte ligger en dator i. Dessutom ganska tungt för en 7åring att bära, eller räknar man med att alla åker bil alltid?
    Ja, det är tungt. T om jag som vuxen vill inte ta med min jobbdator hem av den anledning att det är tungt. Jag vill inte släpa på för mycket prylar.
  • trolltjejen
    trolltjejen skrev 2011-11-04 22:15:32 följande:

Ja, hon går faktistk hem själv ibland eftersom vi bor så nära. Enligt överenskommelse av tid då vi är hemma. Detta med att gå hem själv är en övning och endel av utveckligen. Visst kan vi häma, men ska vi göra det i flera år till av den anledningen att hon har en dator?

När jag själv gick i skolan på 70-talet var det inte snack om att föräldrana skulle hämta barnen från skolan. Alla gick dit och hem själva från dag 2 i årskurs 1. Det är annorlunda idag. Kanske finns det flera risker?????? Eller så är vi föräldrar mer oroliga. Men från åk 2 tycker jag nog det kan vara dags att gå hem själv. Hur gör ni andra föräldrar?    

Dessutom, de dagar jag hämtar finns det en massa andra grejer att bära. Ett par jackor (så att hon har någon hemma också), tröjor, gympapåse mm, en massa papper och annat ...
  • trolltjejen
    Kodia skrev 2011-11-03 23:20:14 följande:
    Min dotter fick en dator förra året när hon gick i tvåan (alla i år 1-3 fick då). Det har fungerat bra. Den är väldigt tålig, och jag har inte hört talas om att något barns dator ska ha gått sönder eller kommit bort. Att den väger en del är väl den enda nackdelen.

Hämtar ni henne varje dag?

I så fall hur länge har ni tänkt göra det? När är de mogna att bära en dator hem själv? Vid 10 eller tidigare?

• trolltjejen
    Petronella01 skrev 2011-11-03 23:23:20 följande:

Petronella01 skrev 2011-11-03 23:25:14 följande:
    Å andra sidan kommer dagen barn inte att vara så bakom flötet när det gäller datorer som väldigt många vuxna är (av någon anledning i synnerhet kvinnor)
    För barn är ju datorer inget problem alls. De barn som är några år äldre (högstadiet) kan troligen detta bättre än endel lärare.
Svar på tråden Egna datorer till 7-åringar