• M  och  M

Vilken klädkedja har störst storlekar?

Lindex strl 92 är mindre än Kappahls 86/92. Vilken klädkedja har störst tröjor? I t.ex. strl 92

• Svar på tråden Vilken klädkedja har störst storlekar?
  • HASP
    pop, vissa tröjor är väldigt stora jämfört med andra i samma storlek (dock inte alla modeller)
    Hm har väl bland de minsta storlekarna, lindex också små. Kappahl ganska stora. villervalla ganska små.
    kommer inte på några fler nu :)
    Men Polarn o pyret & Kappahl tycker jag är stora iaf som sagt.
  • MIC

Jag tycker att HMs logg tex är mycket större än PoP som vi har massor av. PoPs tröjor finns i två modeller oftast slim eller normal och i slim får man gå upp en storlek för att det ska passa så allt är inte stort. Lindex tycker jag har mer normala storlekar och KappAhl små. Tänk så olika man kan tycka!

Isak - min solstråle - 080701
  • LilaRos

Jag tycker att hm har stora storlekar jämfört med kappahl och gekås

• Tant Green

Jag antar att ni som tycker att H&M är stora i storlekarna har pojkar? Deras flickkläder tycker jag är pyttesmå...

• MajaVira

Japp, jag har en pojke och tycker att H&M är stora, Lindex mer normala och KappAhl är små. Cubus är de allra största.

• Nokiz

Föredrar Kappahls Kaxskläder som e större i storlekarna. En storlek kan man ha till storleken över bla. Bra kläder till bra pris

• M  och  M

Nokiz ja visst känns kaxs-kläderna större? Det var en sådan tröja jag tänkte på i ts. Går de själva ut och säger att de är större i storlekarna? Jag tycker också mkt om de kläderna, underbara färgglada kläder för både pojkar och flickor till bra priser!

• sahara sahara

POP har ju två modeller, men gör inte skillnad på pojkkläder och flickkläder. H&M och Cubus har stora pojkstorlekar och små flickstorlekar. Lindex och Kappahl har fortfarande skillnad på pojkkläder och flickkläder, men inte lika mycket. Tycker jag.

Min unge har 86/92, oftast. Vissa POP-tröjor kan hon lätt ha i enkel 86, på Lindex och Kappahl köper vi 92 om det är enkelstorlek. På Cubus är pojktröjan i 92 rymlig, om än inte jättestor, och flicktröjan i 98 är ganska tajt.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Sarah84

HM är ju pyttesmå i storlek. Handlar sällan där, men köpte för ett tagsen ett par jeans i storlek 116 som hon brukar ha. Fattades flera cm i midjan. Normalt sett annars brukar jag få dra åt i midjan åt henne. Men "pojk" kläderna är kanske rymligare..

POP har ganska rymliga kläder, visserligen har de blivit mer "normala" men annars tycker jag lindex är bättre än kappahl på kläder.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • M  och  M

Oj oj oj vad alla tycker olika :-P Inte lätt att veta var man ska köpa kläder då alla är butiker är så olika till och med inom butiken själv :-O

• Tant Green
    M och M skrev 2011-11-03 09:10:19 följande:
    Oj oj oj vad alla tycker olika :-P Inte lätt att veta var man ska köpa kläder då alla är butiker är så olika till och med inom butiken själv :-O
    Ja, det är ju ofta stor skillnad beroende på om man främst köper flick- eller pojkkläder, och även på hur barnet är byggt, om det t.ex. har lång överkropp och korta ben eller tvärtom.
    Sarah84 skrev 2011-11-03 08:31:19 följande:
    HM är ju pyttesmå i storlek. Handlar sällan där, men köpte för ett tagsen ett par jeans i storlek 116 som hon brukar ha. Fattades flera cm i midjan. Normalt sett annars brukar jag få dra åt i midjan åt henne. Men "pojk" kläderna är kanske rymligare..
    Jag tycker till och med att de är kortare än andra... min dotter är 123 cm och jeans i storlek 122 från andra butiker brukar sitta perfekt, men på H&M köper vi 128 och de är bara någon centimeter för långa. Man skulle ju kunna tro att längden ändå är lika, eftersom det ska vara centilongstorlek, även om bredden skiljer sig åt (och det är ju bra eftersom inte alla barn är lika breda, trots lika längd).
  • MajaVira

Då kan jag påminna denna diskussion som kom upp för snart ett år sedan:

ennyblogg.blogspot.com/2011/01/om-klara-ar-116-cm-och-kalle-ar-116-cm.html

Om Klara är 116 cm och Kalle är 116 cm, hur mycket längre är då Kalle?

Hade en väldigt intressant diskussion på Lindex:

Jennie: Är det inte lite skumt att min son har 110 på era "killkläder" men behöver 116 eller 122 på "tjejkläder"?

Lindexkvinna: Jaa, men det är så att tjejkläderna är mindre.

Jennie: Jamen det är väl storlekar i centilong dvs man tar samma storlek som barnet är centimeter långt?

Lindexkvinna: Just det.

Jennie: Så en tjej som är 116 cm är kortare än en kille som är 116 cm?

Lindexkvinna: Men om du kollar så ser du på dagis tex att tjejerna är lite kortare i samma ålder.

Jennie: Ja precis, men en femårig tjej som är 116 cm är väl lika lång som en fyraårig kille som är 116, och de ska väl ha 116 bägge två? (Visar två tröjor i 116, killtröjan har ca 4 cm längre ärmar, är ca 5 cm större i bröstvidd och är större i ärmöppningen)

Lindexkvinna: Jaa.. Jo men det är väl mer att det är större rörelsevidd i pojkkläderna. Dom busar ju runt på ett annat sätt.

Smakfull förklaring tycker jag, "välkommen till Lindex, våra flickkläder har inbyggd rörelsebegränsning." (Perfekt ju, så att inte tjejerna får för sig att busa runt på ett pojkaktigt sätt.)
  • M  och  M
    MajaVira skrev 2011-11-03 10:13:11 följande:
    Då kan jag påminna denna diskussion som kom upp för snart ett år sedan:

ennyblogg.blogspot.com/2011/01/om-klara-ar-11...

Om Klara är 116 cm och Kalle är 116 cm, hur mycket längre är då Kalle?

Hade en väldigt intressant diskussion på Lindex:

Jennie: Är det inte lite skumt att min son har 110 på era "killkläder" men behöver 116 eller 122 på "tjejkläder"?

Lindexkvinna: Jaa, men det är så att tjejkläderna är mindre.

Jennie: Jamen det är väl storlekar i centilong dvs man tar samma storlek som barnet är centimeter långt?

Lindexkvinna: Just det.

Jennie: Så en tjej som är 116 cm är kortare än en kille som är 116 cm?

Lindexkvinna: Men om du kollar så ser du på dagis tex att tjejerna är lite kortare i samma ålder.

Jennie: Ja precis, men en femårig tjej som är 116 cm är väl lika lång som en fyraårig kille som är 116, och de ska väl ha 116 bägge två? (Visar två tröjor i 116, killtröjan har ca 4 cm längre ärmar, är ca 5 cm större i bröstvidd och är större i ärmöppningen)

Lindexkvinna: Jaa.. Jo men det är väl mer att det är större rörelsevidd i pojkkläderna. Dom busar ju runt på ett annat sätt.

Smakfull förklaring tycker jag, "välkommen till Lindex, våra flickkläder har inbyggd rörelsebegränsning." (Perfekt ju, så att inte tjejerna får för sig att busa runt på ett pojkaktigt sätt.)
    Mm har läst den diskussionen tidigare, TRAGISKT!
  • Makka Pakka

H&M's pojk kläder är jätte stora! Visste inte att flickkläderna var så små

Lindex har väl rätt normala i vissa och vissa faktiskt stora.. Kaxs stora, Pop stora (normal modellen), Åhlens stooora och Villervallas nya kläder tycker jag är normala-stora.. jämfört med förut så var de små..  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • HASP
    Va? är jag galen eller?? :) Jag har en pojk och jag tycker ändå att HM har jättesmå kläder! Det är alltid HM-kläderna han har växt ur först! Och Kappahlkläderna och POP-kläderna han kan ha längst, ofta till och med ganska länge efter att han växt ur andra kläder i samma storlek. Fan va mysko alltså att man kan tycka så olika! Dock har Pop av någon konstig anledning väldigt små zip-tröjor, de är nästan en storlek mindre än övriga tröjor därifrån.
    kan det vara olika på vilken storlek de är i? Att vissa märken har små bebiskläder och sen när det gäller kläder för äldre barn så är de stora i storlekarna? Spekulerar bara :)
  • AW76

Jag tycker H&M har störst barnkläder, iallafall är de stora för min 6-årige kille som är smal. Möjligt att tjejkläderna är lite mindre. PO.P kan vara stora, men det varierar.

Lindex är klart minst iallafall, följt av Kappahl. 

Svar på tråden Vilken klädkedja har störst storlekar?