• Anonym

Atarax farligt? Nån som har aftonbladet plus?

Står det något om atarax där och att det kan vara farligt? En kompis till mig sa det, jag äter atarax nämligen. Men har inte aftonbladet plus.  Aldrig hört det skulle vara farligt.

• Svar på tråden Atarax farligt? Nån som har aftonbladet plus?
  • LitenEmma91

Nej, attarax är inte farligt

• Anonym (LillaMY)

Skulle vara rätt lugn gällande Atarax, det är en "snäll" medicin jämfört med många andra, denna "studie" säger dessutom inget om hur många personer som äter de olika medicinerna eller i vilken kombiantion med andra mediciner. Atarax är ju en väldigt vanlig medicin jämfört med många andra som tas upp

Klistrar in: 

Läkemedlen som svenskar dör av

Läkemedelsverket fick förra året in 5 152 rapporter om läkemedelsbiverkningar. I 93 fall misstänktes patientens medicin ha orsakat dödsfall. Kombinationen av två eller flera läkemedel kan också ge dödliga biverkningar, vilket gör att antalet misstänkta mediciner i listan är fler än antal döda.

I 2 061 rapporter antogs medicinen ha gett allvarliga biverkningar.

Totalt antal biverkningsrapporter och misstänkta läkemedel bakom de 93 dödsfallen:

34: Waran – blodförtunnare vid propprisk.

9: Metformin – rutinmedicin vid diabetes typ 2.

7: Plavix – blodförtunnare.

6: Trombyl – mot hjärtkärlsjukdomar.

6: Actilyse – (I:Powder) blodförtunnare.

3: Enalapril – blodtrycksmedicin.

3: Fragmin – blodförtunnare.

3: Pandemrix – (Antigen) influensavaccin* (* 6 miljoner vaccinerades i Sverige och inget säkerställt dödsfall, enligt LVM).

2: Klexane – förhindrar blodproppar

2: Cozaar – mot högt blodtryck/hjärtsvikt.

2: Simvastatin – sänker kolesterolhalten i blodet.

2: Prednisolon – kortisonpreparat mot inflammation/reumatiska besvär/tumörbehandling etc.

2: Sendoxan – cancermedicin.

2: Paklitaxel – behandling av cancer.

2: Diklofenak – lindrar smärta, dämpar inflammation och sänker feber.

1: Heparin, Innohep, Actilyse, Metalyse (I Powder), Multaq, Amlodipin actavis, Pravastatin, Roaccutan, Spektramox, F ortum, Klacid, Dalacin, Ciprofloxacin mylan, Furadantin, Flukonazol mylan, Tibinide, Myambutol, Kivexa, Isentress, Holoxan, Alimta, Vidaza, Oncovin, Etoposid ebewe, Paclitaxel accord, Doxorubicin, Carboplatin accord, Mabthera, Herceptin, Avastin, Tarceva, Sutent, Amekrin (concentrate (I)), Amsakrin, Pegasys, Remicade, Sandimmun, Azatioprin (prod. ospec), Ibumetin, Naproxen, Mivacron, Tramadol, Magnecyl, Pamol, Tegretol, Lyrica, Leponex, Zyprexa velotab, Atarax, Klomipramin, Citalopram.

• Anonym

Tack snälla. Var intressant att se bara. Menar dom att 1 person misstänkt dött av den då om det står under 1:an?

• Anonym (LillaMY)
    Anonym skrev 2011-11-01 22:42:22 följande:
    Tack snälla. Var intressant att se bara. Menar dom att 1 person misstänkt dött av den då om det står under 1:an?
    Tror det...men som sagt det är fler personer som tar atarax än övriga mediciner som tas upp, sedan kan man inte heller veta säkert att det var just ataraxen som orsakade dödsfallet, vi vet tex inte vad personen åt mer eller vad han hade för hälsa och vanor.

Tycker du kan vara helt lugn
  • Anonym

Jodå, jag är rätt lugn. Tänker fortsätta då de ger mig en väldigt god sömn ibland när jag inte sovit bra i perioder Ville bara se för på min kompis lät det som den var sååå farlig. Suck

• Anonym (ST)
    Anonym skrev 2011-11-01 22:48:10 följande:
    Jodå, jag är rätt lugn. Tänker fortsätta då de ger mig en väldigt god sömn ibland när jag inte sovit bra i perioder Ville bara se för på min kompis lät det som den var sååå farlig. Suck
    Det blir lätt så när man vänder sig till Aftonbladet och liknande för fakta....
Svar på tråden Atarax farligt? Nån som har aftonbladet plus?