Anonym (Psyk) skrev 2011-11-02 01:23:25 följande:
Hej
Ja du kan ha båda, men det finns en del likheter mellan dem båda också vilket gör att en del feldiagnosticeras.
Vad gällande ADHD tänker jag mest på centralstimulatia tex Ritalina, Concerta, finns även en medicin som heter strattera som inte räknas som centralstimulatia. Du kan söka på de olika läkemedlen på
FASS.se.
Men sedan kan man ju också medicinera för annat samtidigt som man tar centralstimilatia, tex för ångest, depression osv som är ganska vanligt tillsammans med ADHD.
Borderline är ju en sk personlighetstörning, den kan man inte medicinera emot, däremot på symptomen man kan få i samband med det, tex antidepressiva, ångestdämpande. Även psykotiska inslag kan finnas tillsammans med borderlinen, då kan man behöva medicin mot det också.
Utredningarna för ADHD och Borderline görs inte på samma sätt.
Vilken av dessa diagnoser har du? Och vad är det som gör att du tror att du har den andra också?
Jag har en personlighetstörning sen många år tillbaka men vet inte vilken typ, den diagnos som jag fick fastställd för 2 månader sen var adhd. Vad jag förstår är inte adhd en personlighetstörning eller har jag fått fel uppfattning ?
Att jag misstänker borderline är för att jag känner igen mig så väl när jag umgås med vänner och bekanta som har det. Testerna jag gjort på internet visar att jag har det, 2 av mina vänner fick bland annat en kopia på ett test från sin läkare och det visade också starka skäl att misstänka borderline.
Jag har provat ritalina, strattena och concerta i olika doser men dom hjälper mig inte. Kanske är orsaken att jag har borderline istället ?