• Anonym (mamman)

Tips på billiga födelsedagar??

Hej

Jag är ensam med fyra barn i åldrarna 7, 11, 13 och 14. Snart är det dags för tre födelsedagar och jag har väldigt dåligt med pengar. Skulle vilja ha tips om presenter, eller upplevelser kanske, som inte kostar så mycket. Känner mej lite desperat just nu faktiskt, dessutom skäms jag för att jag inte har rådRynkar på näsan 

Någon som har tips?? 

• Svar på tråden Tips på billiga födelsedagar??
  • Anonym (...)

Bowling kanske? Man kan vara flera och det kostar inte så mycket. Sen finns mycket på tradera.se, både begagnat och nytt. Ta med dem på bio`?

Kommer inte på mer nu :)  Hoppas du hittar nåt! 

• Havsjungfrun

Museum är ofta gratis och är roligt. Kanske ni kan kombinera med en picknick eller ett besök på McDonalds om ni kan. Filmkväll hemma är också mysigt och billigare än ett biobesök.

• emmajohansson

Hej!

Du behöver inte skämmas för att du har dåligt med pengar, skäm bort dina barn med din tid och kärlek istället.

Ha en födelsedagsmiddag hemma, låt barnen välja vad de vill ha för mat på just sin födelsedag, vilken film ni ska hyra, musik ni ska lyssna på, spel ni ska spela osv. och köp en liten men personlig present åt varje barn. Lägg fokus på att idag är det just DIN dag, det betyder mer än massa dyra presenter. Se till att du får med dig de andra barnen på just "kalles" födelsedag så att alla hjälps åt och gör den speciell.

Lycka till och ha så kul!

• hallontryffel

Absolut inget att skämmas för, var stolt över att du fixar vardagen själv med fyra barn!

Hur mycket kan du lägga på varje födelsedag? Vad är barnen intresserade av?
    Fundera över vad var och en skulle bli som mest glad över (i den prisklass du har råd med) och försök inrikta dig på det.
    Tror det är viktigare att "mamma hade hört att jag gillar artisten X och gav mig en CD med h*n" än att man får en hög presenter "bara för att man ska köpa". Att få känna sig sedd och älskad är det finaste du kan ge dina barn!

Har du möjlighet att få barnvakt ibland?
    I så fall kanske "biobesök med fika i februari" kunde passa någon. Då får h*n egentid med dig (eller kanske en kompis om det är den äldsta) och får se en film som h*n väljer. Dessutom sprider du ut kostnaden över året!

Om någon av de yngsta gillar att pyssla kan du ta en fin låda (ev. klä den med tyg/papper), leta fram vackra papper/tygbitar och köpa tex paljetter, limstift, fina klistermärken, barnsax. Och sedan utlova en pysseleftermiddag med dig en särskild dag.

Kolla second-handbutiker och blocket -ofta kan man göra jättefina fynd där!

Hoppas det löser sig och att både barnen och du ska känna att det blir fina födelsedagsfiranden!

• Anonym (mamman)

Åååh jag blev jätteglad för både tipsen OCH för era fina ord.

Tradera och annan second hand exempelvis hade jag inte tänkt på. En pysseleftermiddag eller ett biobesök ensam med mig vet jag oxå att det skulle vara värdefullt för dem.

Ni gav mej massa inspiration nu. Dessutom blev jag helt varm av er uppmuntran och full av energi!

Tusen tack!!!      

• Anonym (lovisa)

Håller med de andra, absolut ska du inte skämmas. Vi kan alla hamna i en sits då vi inte har så mycket pengar. Vi har inte heller massa.

Tycker de andra gett väldigt bra tips, det behöver inte kosta massa utan EN present som är uttänkt är bättre än massa småkrafs & uppskattas mera tror jag.

• Anonym (Känner igen)

Vad sägs om att ge en "bestämmardag"? Min tös fick då ta alla beslut, från vad vi skulle äta till frukost och ha på oss, till vilken mat vi skulle laga, vad vi skulle göra på dagen, vem vi skulle fika med, vilken film vi skulle titta på innan läggdags. Hon glömde aldrig den dagen....  :)

• maximum

Inget att skämmas för. Nu har jag ingen dålig ekonomi men jag ser upp till dom som vågar stå för att dom inte har pengar.
    En utedag med förhoppningsvis snö och då pulkåkning och korvgrillning.
    äventyrsbad
    bio
    ishallen
    eller som någon annan skrev så är ju museum jättekul     

• Anonym (mamman)

Återigen tusen tack för ert stöd!!!

Idag är jag hemma och vabbar så nu håller jag för fullt på att virka ett smyckeset till min dotter. Garn och pärlor var allt som behövdes. Dessutom tänker jag låta var och en få ett önskemål om en aktivitet ensam med mig.

Senare idag tänker jag gå in på Tradera och kolla vad det finns där.

Ha en bra dag!!!         

Svar på tråden Tips på billiga födelsedagar??