feber och amning
har under dagen fått feber, vet inte varför, känner mig för övrigt frisk.
men undrar om det på något sätt kan påverka min 1v. gamla son
har under dagen fått feber, vet inte varför, känner mig för övrigt frisk.
men undrar om det på något sätt kan påverka min 1v. gamla son
Håll koll på om brösten blir ömma och/eller får någon rodnad då det kan tyda på mjölkstockning. Amma på som vanligt och låt honom gärna tömma brösten så gott det går, det hjälper om det skulle vara stockning. Om det är en förkylning det handlar om så kommer han troligt drabbas mycket lindrigt eftersom han får antikroppar genom mjölken från dig. Förhoppningsvis klarar han sig helt.
När jag har feber minskar min produktion rejält så se till att vila och dricka mycket. Om du misstänker mjölkstockning så återkom direkt för mer råd, jag är ingen expert på det då jag har sluppit det själv.
Jag fick oxå feber i början, fast det var på kvällen. På mig berodde det nog på att jag producerade mer mjölk än vad hon åt. Så man kan få feber när mjölken bli för "gammal" om man kan säga så. Det löste sig genom att hon fick amma ett bröst i taget i stället för både. Det släppte efter några veckor men se till som Pallas sa att du inte bli öm mer än vanligt.
Feber påverkar inte din son.
Förutom brösten - feber kan vara helt normalt när lymfkörtlarna svullnar i början eller ett tecken på mjölkstockning om brösten känns knöliga - kolla så att inte avslaget lukat konstigt och att du inte har ont i magen. I så fall måste du kontakta gynakuten direkt så att du inte fått barnsängsfeber eller inflammation i livmodern (kanske är samma sak förresten?) Ring och fråga BB om du är orolig! Men var rädd om dig så här första tiden.
Amningen behöver du inte vara orolig för.