• AnnaJosefine

Läroböcker i franska

Hej!

Är fruktansvärt intresserad av språk och har sedan sjätte klass i grundskolan till och med andra året på gymnasiet studerat franska. Men när jag väl blir "tvingad" att lära mig går inget in i huvudet, så nu har jag istället bestämt mig för att lära mig franska - själv!
    Har gått igenom det mesta grammatiska (konditionalis, imparfait, passé composé samt passé simple osv...) så min kunskap ligger väl ändå relativt högt, men skulle ändå vilja ha all grammatik och böjningar (-ir, -er och -re verb) på bok framför mig så att jag lättare kan lära mig.

Behöver nu tips på bra läroböcker; med grammatik och dessutom glosor och text.
    Kommer inte heller ihåg vad läroböckerna jag hade i skolan hette...

Vill lära mig en gång för alla

• Svar på tråden Läroböcker i franska
  • såärdet

om du googlar så hittar du en massa länkar där man kan träna tex grammatik. Då kan du direkt se om du gjorde rätt eller fel och läsa regler osv. Jag själv undervisar i tyska och har hittat många bra länkar som mina elever får jobba med. Tyvärr är jag inte kapabel att söka upp de franska åt dig :, men det klarar du säkert själv.

Om du söker läroböcker man du titta på tex Liber läromedels hemsida. Nu kan man nog inte köpa skolböcker som privatperson därifrån men du kan ju titta vad de heter osh säkert köpa begagnade av nån på Tradera eller så.

Annars rekommenderar jag dig att läsa franska dagstidningar på nätet så du får läsa "normala2 texter och inte bara texter ur läroböcker. Gå till biblioteket och låna nån bok kan vara bra. Tex har jag läst Harry Potter på tyska bara för att få lite nya glosor :)

• BuoBä

Kolla upp vilka böcker studieförbunden, tex Folkuniversitetet, använder för sina kurser. De böckerna brukar gå lite snabbare framåt, och är - till skillnad från böcker riktade mot grundskolan - oftast lätta att köpa som privatperson. 

• Av ingens frö

Bonniers Franska Grammatik om det är just grammatiken du vill lära dig! Den är överlägsen. Det finns en liknande som Almquist&Wiksell har givit ut, men den håller inte riktigt samma standard.

• Biene

Det säljs ofta läroböcker i språk på Tradera. Sök där så kan du säkert hitta vad du letar efter. Lycka till.

Crazy enough to have fun all the time
Svar på tråden Läroböcker i franska