• Moi Mokulat

Galloperation någon mer?

Jag fick besvär med gallan när sonen var 3 månader och nu är han 5 månader. Har super ont. En gång fick min man ringa efter ambulans. Men det var innan vi visste var det var. Blev hemskickad med två panodil. Kunde inte gå rakryggad därifrån för jag hade fortfarande jätte ont.

Var sen på vårdcentralen och fick bekräftat att de var gallan och gallsten.
    Fick voltaren och en annan tablett. 
    Nu väntar jag på titthållsopertation. Har inte fått veta något hur man utför det eller så.
    Ska bara komma dit och lägga mig.

Nu ett tag har det blivit lite bättre. Undviker att äta visa saker, men igår började skiten igen.
    Voltaren tog jag för sent så jag hade ont till 5.00 och under den tiden fick jag ett anfall till.
    Skulle ha åkt in till akuten igen, men jag vet inte om de blir bättre för det. Idag går jag som en zombi med mina två barn. Har fortfarande ont, men inte som igår självklart. 
    Allt är jobbigt nu och man får inte njuta av sin lilla 5 månads bebis för man har ont hela tiden. 

Någon som tagit bort gallan och blivit bra?
    Jag är jätte nervös inför den lilla operation som alla säger att de är. Men för mig är det jobbigt.
    Någon som har några tips? Eller berättelse att dela med sig?      

• Svar på tråden Galloperation någon mer?
  • For all I care

Jag tog bort gallan för ganska exakt ett år sedan. Började få problem i Juni förra året och hade ofta anfall. Flera gånger i veckan mot slutet.

Fick en tid för att först göra ultraljud för att se antalet stenar och hur det såg ut i gallan/gallgångarna. Efter det fick jag vänta på operation i drygt 3 månader.

Var så skönt att bli av med skiten. Har inte haft några problem alls efteråt. Visst är man lite mör i op.såren efteråt men jag kunde börja jobba efter en vecka.    

• For all I care

Och var inte orolig, vet inte om du op:ats förut? Men narkosen är väldigt skön att få, man blir lite groggy och slocknar sen. Sen vaknar man upp på uppvaket när allt är klart. En del kan må lite illa av narkosen men jag har alltid mått toppen efteråt. Har man ont så får man såklart smärtstillande.

• Sisilya

Hej
    Jag tog bort min galla förra året runt påsk.
    Tog ca 2 år innan dem klurade ut vad som var fel för symptomen var inte typiska för galla.
    Dem var ute och snurrade på allt mellan för lite motion och muskelsträckning till laktosintolerans.
    Fick genomgå diverse olika undersökning; gastroskopi och ryggröntgen.
    Sen träffa jag en bra läkare på KS akuten som var toppen. Efter det rullade det på och gallan togs bort.
    Operationen gick bra men jag var inte så positiv till narkosen. Min kropp reagerade inte alls så bra.
    Så jag fick stanna kvar lite på sjukhuset vilket var skönt.

Det värsta efteråt av att kissa för det gjorde lite oss. Man tar ju i lite men magen då.
    Men fick med många bra piller hem efteråt och var sjukskriven 1 vecka.

Visst är man orolig inför även små ingrepp. Bra är att ha någon med dig tills du åker till op och att någon kommer till
    dig efter op. det underlättar och man får annat att tänka på.

Önskar di lycka till och har du några frågor så  är det bara att ställa dem.

• Moi Mokulat
    For all I care skrev 2011-11-02 14:15:55 följande:
    Och var inte orolig, vet inte om du op:ats förut? Men narkosen är väldigt skön att få, man blir lite groggy och slocknar sen. Sen vaknar man upp på uppvaket när allt är klart. En del kan må lite illa av narkosen men jag har alltid mått toppen efteråt. Har man ont så får man såklart smärtstillande.

jag har operat knät innan och det tog jätte långtid innan jag mådde bra pga narkosen. Spydde som en gris i flera dagar.

3 månader? Usch jag vill nu. Jag vill inte missa hela min sons bebis tid pga av att jag har ont hela tiden.
  • For all I care
    Moi Mokulat skrev 2011-11-02 14:29:07 följande:

jag har operat knät innan och det tog jätte långtid innan jag mådde bra pga narkosen. Spydde som en gris i flera dagar.

3 månader? Usch jag vill nu. Jag vill inte missa hela min sons bebis tid pga av att jag har ont hela tiden.

Det kan gå snabbare, åk in när du har anfall. Ibland kan man få opereras på en gång. Jag var så envis så jag vägrade hela tiden åka in för jag ville inte vara borta från jobbet.

Om du vet med dig att du mår dåligt av narkos så kan man få medicin som motverkar illamåendet. 
  • Moi Mokulat
    Sisilya skrev 2011-11-02 14:26:28 följande:
    Hej
    Jag tog bort min galla förra året runt påsk.
    Tog ca 2 år innan dem klurade ut vad som var fel för symptomen var inte typiska för galla.
    Dem var ute och snurrade på allt mellan för lite motion och muskelsträckning till laktosintolerans.
    Fick genomgå diverse olika undersökning; gastroskopi och ryggröntgen.
    Sen träffa jag en bra läkare på KS akuten som var toppen. Efter det rullade det på och gallan togs bort.
    Operationen gick bra men jag var inte så positiv till narkosen. Min kropp reagerade inte alls så bra.
    Så jag fick stanna kvar lite på sjukhuset vilket var skönt.

Det värsta efteråt av att kissa för det gjorde lite oss. Man tar ju i lite men magen då.
    Men fick med många bra piller hem efteråt och var sjukskriven 1 vecka.

Visst är man orolig inför även små ingrepp. Bra är att ha någon med dig tills du åker till op och att någon kommer till
    dig efter op. det underlättar och man får annat att tänka på.

Önskar di lycka till och har du några frågor så  är det bara att ställa dem.
    Jag är  mamma ledig nu. Sjukskriver de mig då så min man kan ta föräldra ledig?
  • Sisilya

Hm det med mammaledighet kan jag inte svara på.
    Det är nog en fråga för Försäkringskassan. Men ingen hitt att behöva passa den lilla när man är ny op:ad.

Ring dem och fråga.

Är på första bebis så har inte kommit till mammaledigheten än. Där om 5,5 månader.

• Moi Mokulat
    For all I care skrev 2011-11-02 14:30:13 följande:

Det kan gå snabbare, åk in när du har anfall. Ibland kan man få opereras på en gång. Jag var så envis så jag vägrade hela tiden åka in för jag ville inte vara borta från jobbet.

Om du vet med dig att du mår dåligt av narkos så kan man få medicin som motverkar illamåendet. 

Sist när jag åkte hem från akuten så fick jag två panodil, 400:- fattigare och fortfarande ont.

Det måste jag komma ihåg om narkosen. Något att få mot illamående  
  • Moi Mokulat
    Sisilya skrev 2011-11-02 14:36:43 följande:
    Hm det med mammaledighet kan jag inte svara på.
    Det är nog en fråga för Försäkringskassan. Men ingen hitt att behöva passa den lilla när man är ny op:ad.

Ring dem och fråga.
    is
    Är på första bebis så har inte kommit till mammaledigheten än. Där om 5,5 månader.
    Grattis!
    Det är en djungel med fk.
Svar på tråden Galloperation någon mer?