• maar79

HJÄLP! Grytan är sur, vad ska jag göra??

Har haft en Buef Bourguignon puttrande i 1½ timme och nu när jag smakade av vad den sur. Vad ska jag göra?? Har inte haft riktigt vin i utan matlagningsvin, är det det som är problemet?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP! Grytan är sur, vad ska jag göra??
  • Sacre

Pröva att ha i lite mer tomatpuré. Den är ju söt i sig.

• Magriffe

Nej! Inte tomatpure! Det är syrligt! Prova med lite socker.

• Sacre

Tomatpurén blir söt, om den får stå och puttra ett tag :), men socker fungerar fint det med!

• Emmalinnéa
    Magriffe skrev 2011-11-02 14:22:48 följande:
    Nej! Inte tomatpure! Det är syrligt! Prova med lite socker.
    exakt aldrig någonsin tomatpure i något som ska tona ner syrligheten! i värsta fall om du inte har socker hemma ta lite lite kethchup en söt variant
  • maar79

Har en sån ketchup med mindre socker i så jag prövar mig fram med lite socker.  Ska även lägga i purjo, morötter och champinjoner mot slutet så det kanske mjukar upp den lite. Det är första gången jag gör en såhär gryta men man lär så länge man lever! :)

• maar79

Sirap? Den var ny ha, ha. Kanske provar det med! Slutar väl med att grytan blir för söt istället:)

Vad tycker ni är godast till? Jag har bara delikatesspotatis hemma så jag tänkte göra klyftpotatis. Är det ok eller "måste" det vara pressad potatis? (Det står det i alla recept jag läst..)

• Stampan

Jag lovar, sirap funkar super men man tar ju bara en liten klick och smakar sig fram! Kan slänga in det i köttfärssås också så slipper man ha ketchup i...

Jag tycker pressat eller mos e godast till men vad som funkar väl, kör klyftpotatis om du vill! :)

• Emmalinnéa

honung eller sirap funkar jätte bra man ska alltid försöka ha något sött som balanserar i såser

• Magriffe

När man vill lyckas i köket så ska maten vara syrlig,salt o söt i ett! :)

• maar79

Jag hade i sirap och det balanserade jättebra. Har lärt mig nått nytt idag! Däremot tyckte jag att grytan var lite för smaklös så jag ska försöka hitta ett annat recept till nästa gång. Tack för er hjälp!

• Labolinas

En skvätt grädde får bort syran.

~Carpe Diem~
  • Stampan

Kul att du använde sirap, trodde det var allmänt känt och det var ju andra som sa samma sak också iofs. Det känns som om bara man har sirap och kalvfond hemma så kan man få till det mesta!

• Steelbreeze

Syra balanseras med sötma och med sälta. Jag brukar köra med lite vardera så inget tar överhande. Socker, honung, sirap....etc shit the same. Ta inte för mycket bara. Extremt små kvantiteter vi talar om.

Svar på tråden HJÄLP! Grytan är sur, vad ska jag göra??