• Sprattletimagen

spjälsäng i sovrummet?

Hejsan jag har tänkt ha spjälsängen i sovrummet man nu sedan jag blev gravid har jag lagt märke till att i inredningstidningar/bloggar är det många som har spjälsängen med nyfödda/halvårs barn i ett eget rumt med spjälsängen i. Hur gör ni? känns det inte "tryggare" att ha barnet nära?
    Men jag är ganska enkelspårig kanske.  

• Svar på tråden spjälsäng i sovrummet?
  • Onkel Anneli

Jag har haft spjälsängen i sovrummet brevid min säng för att komma till fort när det ska matas mitt i natten i början. Det är skönt att ha dem nära tycker jag.

• whitetrach86

Jag hade dottern sovandes brevid mig i sängen fram tills 6 månader, därefter la jag henne i spjälsäng i vårat rum. Eget rum fick hon när hon var ca 1år. Planerar att köra samma visa denna gång.
    Känner mig tryggare att ha barnet nära.. sover bättre då. 

• Jojjjoo

Hej!

I den bästa av två världar hade jag haft 2 spjälsängar, en i vardera rum men det går ju såklart inte.
    Funderar på samma sak som du, (nygravid). Jag tänker att jag dagtid vill vänja barnet vid att sova i sitt blivande rum så att det blir tryggt i barnkammaren. Men att jag nattetid vill ha barnet så nära mej som möjligt för matning. Kanske blir det spjälsäng i barnrummet och sedan sova i vår säng nattetid..
    Hmmm.. vet inte själv faktiskt.

• Magriffe

Vår tjej sov i vår säng till typ 6-7 mån, senni spjälsäng som stod bredvid vår säng, o nu 15 månader gammal i spjälsäng i sitt rum (det är typ bara 4-5 meter från vår säng ändå) o när hon vaknar på morgonen (elr ibland) natten sover hon hos oss.

• Twinpeak2012

Vi tänker ha spjälsängen i vårat sovrum tills vi tycker att det är lagom att flytta in den i barnrummet. Dels så känns det säkrare och dels så blir det säkert jobbigt att amma på natten och då behöva gå till ett annat rum käns bara dumt.

Väntar tvillingar BF:21/2-2012
  • Emmalinnéa

jag hade spjälsängen i vårat sovrum första året  sen fick han ett eget rum precis berdvid vårat. nu denna graviditeten ska nog den lilla få eget rum vid 9 månader har vi sagt om vi och hon är redo förstås :)

Fast från första början så låg lillen i ett litet babysnest mellan oss i sängen vilket är kanon bra att införskaffa sig så man kan ta med när man ska sova borta då känner sig bebisen trygg för den kännerigen sitt "näste" :) 

• Momalicious

Vi hade sonen i vårt rum tills han var 5 månader. Då flyttade vi till större och han fick eget rum. Sover mycket bättre sen han bytte rum, det gör vi alla tre, så för oss var det bara bra.

• Sprattletimagen

Precis som jag tänkte. I tidningarna kanske dom bara har ställt in spjälsäng i barnrummet så att man mer ska förstå att det är ett barnrum och att föräldrarnas rum ser mysigare ut utan en spjälsäng som tar plats. Jag tror också att det är mer praktiskt att ha barnet nära. I sängen eller i egen säng intill..

• Sladdis

Jag kunde inte sova med pojkarna i samma rum så de hade eget rum från början. Fungerade superbra!Glad Jag bara vaknade hela natten så fort de rörde på sig eller pep minsta lilla i sömnen.

• MissOlsson

Kommer ha spjälsängen i barnets rum från början men det för att vara schyst mot min man.
    Jag går ju hemma så för mig är det strunt samma men att vakna flera gånger på natten och sedan gå upp kl halv sex och åka till jobbet 8 timmar är inte rimligt i längden och jag tror inte det är bra för förhållandet heller för den delen.

• Lindreas

Klart ungen sov hos oss i början. När de är nyfödda har de ju inget behov av ett eget rum, det är inte förrän man vill ha någonstans att göra av alla leksaker som det behövs... Vår grabb flyttade till eget rum när han var nio månader, då störde vi varandra för mycket på nätterna. Känns lättare att ha barnet i samma rum, då hinner inte bebisen bli tokvaken innan man är där och kan mata eller stoppa i nappen, och jag vill inte använda babyvakt varje natt.

Svar på tråden spjälsäng i sovrummet?