• Ampellilja

Dopet

hejsan jag och min sambo planerar nu dopet för våran lilla skatt :D men jag har kört fast men han vill ha dopet fullt ut. med andra ord så fastande jag lite nu. jag kollar lite på inbjudningskorten.. vet inte om jag ska göra själv eller om jag ska beställa hem korten färdiga..

så min fråga vad gjorde ni.. och om ni beställde skulle jag uppskatta lite hemsidor man kan kolla de på och gärna till bra priser.

sen är de något mer man ska planera med? detta är mitt första barn så  jag vet inget om dop men skulle uppskatta lite svar om hur man har ett dop, vad man ska tänka på o så för att det ska bli perfekt!

Detta är fisen som ska döpas :D så gärna tips på fina dopkort till en glad liten tjej
  • Svar på tråden Dopet
  • Onkel Anneli

Vi hade inbjudningskort som vi skickade ur rätt tidigt.

Sedan valde vi psalmer med prästen och läste en dikt som vi själva valt.

Efter hade vi det hemma med smörgåstårta och sedan tårta :) med vanlig fin dukning. Hur fint man gör det är ju upp till var och en. Sen va det kaffe drikning och lite tjatande och that's it.

På dopkortet skriv vi var det va någonstans, tid, att vi bjöd på mat efter och var vi skulle vara efter och OSA.

Jag tror många är i församlingshemmet efter det får man hyra gratis ( där vi bor) och där finns ju stolar och sånt till alla.   

• Ampellilja

jo vi hade tänkt bjuda på smörgårstårta efter i församlingshemmet. men de e lite svårt vad man ska välja o så..

• Onkel Anneli

Dekorera med lite ballonger och roligt vikta servetter. Smörgåstårta är så jäkla smidigt att bjuda på.  http://www.dopguiden.se kollade jag en del på. Finns bra dukningtips!

• Onkel Anneli

Så här har våra dopkort sett ut, båda är vikta så blommorna är framsidan.

330:- för 25 stycken med kuvert. de andra hade vi bara 10 av och det kopstade 235 med kuvert.
  • Onkel Anneli

Framsida och baksida ska det vara

• Ampellilja

Jag funderar på att skriva en egen dikt till min dotter är det något vanlig eller ska jag strunta i det ?

• Vintergatan

Vi hade dop den 30/10. Vi hade inga faddrar denna gång till vårt barn. Barnets pappa hällde upp vattnet i dopfunten.  Alla gäster sjöng 2 st psalmer som vi valt. Det var psalm 608 vi sätter oss i ringen och psalm 606 det gungar så fint. Vi hade också en tjej som sjöng solo sång och spelade piano till. Hon sjöng det vackraste med cecilia wennersten samt en fin barnpsalm som heter jag tänder ett ljus.

Psalmerna finns att lyssna på på www.dopguiden.se

Dopkaffe hade vi i församlingshemmet brevid kyrkan. Vi hade gul pappersduk på borden. I mitten hade vi rosa hyllpapper som låg som en bredare bård på mitten av den gula pappersduken. Där hade jag klistrat fast fina löv i olika storlekar och färger. Sen hade vi pumpor på bordet.Inte sådana där vanliga oranga utan sådana gula, gröna mm som man köper i blomsterhandeln. Sen hade vi rosa och genomskinliga värmeljushållare på bordet. Vi hade också beställt servetter som det stod dotterns namn på och datum för dopet i guldfärg på. Det var jätte snyggt. =).

Beställde smörgåstårtor och köpte drickbackar. Gjorde även en sallad till de som var vegetarianer. Sen hade vi egen gjorda bakelser med en klick grädde, marsankräm och hallon i. En bricka med wienerbröd, en med kanel bullar och en skål med after eight chocklad. 

Hoppas du fick några tips iaf =).

Ampellilja: Bra tips är att duka dagen innan.  Och köra dit typ smörgåstårtor, drickbackar mm så att allt är på plats. Ska ni ha många gäster är det bra om någon har huvudansvaret att duka av, ta fram fika mm. Det blir väldigt rörigt om man ska göra allt sådant själv.

Tycker absolut att du ska läsa en dikt på ert dopet  om du vill =).

• Ampellilja

Smörgåstårtorna ska hämtas en liten bit därifrån bara så dom hämtar vi efter dopet tänkte vi.. eller om vi gör det innan de får man se :D

de skulle vara kul o veta vad ni tycker om dikten jag funderar på att läsa.. om den funkar på ett dop o så?

"Du är vår lotusblomma,
    du är ljusets låga,
    med en viskning i ditt öra säger jag att du aldrig är ensam.

Jag håller din han för evigt,
    och följer dina steg genom livet,
    ditt första andetag fyllde hela rummet med kärlek.

Du ska få lära på din färd,
    och stolt kommer jag bevaka dina steg,
    jag kommer finnas där genom skratt och genom gråt,
    och alltid älska dig så som du är."

• Onkel Anneli

Jätte fin dikt! Det tycker jag absolut du ska läsa :)

• Ampellilja

Nu är Dopkorten beställda :D hittade ett jättefint och stilrent kort och så fick man ha med ett kort på fisan på den med :D så jag valde detta kortet på henne

• Ampellilja

Tänkte höra med alla här inne vad man ska ha mer än smörgås tårta.. till fikat menar jag.. kaffe e självklart o så blir de smörgåstårta men lite kakor o så vad ska jag ha där???

Svar på tråden Dopet