• Catbride

Hjälp med gips!

Min son har fått ett gips-set med några figurer vi ska försöka oss på att göra. Blir första gången för honom (han är snart 3) och första gången för mig på väääääldigt länge. Nu till problemet... Han rev upp paketet för flera veckor sedan, och vi städade bort å slängde visst instruktionen... Så hur mycket vatten ska man blanda med?? Paketet innehåller 250 gram pulver (2 påsar med 125g vardera). Och ska man blanda pulver i vattnet eller vatten i pulvret??? Snabba svar uppskattas. (paketet är från "Kärnan)

• Svar på tråden Hjälp med gips!
  • LillanLiten

Som vi brukar göra på den förskola jag jobbar på blandar vi pulvret i vatten, kör på måfå. Tänk bara på att gipsblandningen ska kännas som tjock välling när det är klart, och att det snabbt stelnar så det gäller att arbeta snabbt när det är klart. :)

• Stormorsan

Häll i gipset utan att röra. Gipsets börjar inte stelna förrän man rör runt i smeten. Grundrecept 1 dl vatten till 2 dl gipspulver.

• Catbride

Tack Stormorsan!! Vi fick köra på känn den här gången. Tror att smeten blev lite lös, men det stelnade i alla fall, och nu är alla figurer målade (mest i gult som är sonens favoritfärg för tillfället) påklistrade med magneter och uppsatta på kylskåpet

Det blir nog mer gips här hemma om sonen får bestämma - det var kul!!

• Stormorsan

Det är kul.Jag har alltid färdiggjutna gipsfigurer i beredskap när barnbarnen kommer på besök.

Svar på tråden Hjälp med gips!