frustrerande obalans
Hej!
Helt ny här som jag är hamnade jag genast hos "fråga experten", men vill förstås ha medmänniskors råd också. Så...
Jag lever sen tio år med en kvinna som jag älskar och verkligen älskar att umgås med i alla sammanhang och jag vågar lita på att det är ömsesidigt. Vi har två barn, 4 och 1 år gamla.
Sen vi fick vårt andra barn har skillnaden i sexlust blivit ett påtagligt problem. Hon vill sällan ha sex längre, ibland kan vi gå ett par månader utan sex. När det väl sker, tyvärr alltid på mitt initiativ, är det bra. Ganska jättebra, till och med, och jag märker verkligen att hon njuter av det. Men eftersom det sker så sällan och eftersom jag alltid tar initiativet blir det frustrerande för oss båda. Det blir som att jag ställer krav på henne att vilja, vilket jag verkligen försöker låta bli att göra.
En del av problemet är att jag på ett rationellt plan kan förstå att man inte alltid har lust till sex, men inte kan leva mig in i det. Jag kan respektera och acceptera att min partner inte vill, men känner mig själv patetiskt pubertal som faktiskt jämt har lust. För mig är kärlek och sex nära förknippat och erotik en nödvändig del av ett parförhållande. Det gör att jag i längden upplever hennes bristande lust som bristande kärlek. Återigen, jag kan på ett rationellt plan förstå att det inte är (eller behöver vara) så, men känslomässigt är det svårare. Å andra sidan vet jag också med mig att jag i längden varken kan eller vill leva i ett parförhållande utan erotik. Det här håller jag försås så tyst jag bara kan om, dels eftersom jag vet att det antagligen bara är dumheter och dels för att jag inte vill utöva nån sorts känslomässig utpressning mot henne, hur ofrivillig den än skulle vara.
Jag ger henne utrymme, eftersom jag antar att det är det hon behöver. Jag ger henne tid att själv få lust, eftersom jag antar att det är det hon behöver. Jag ger henne ömhet och kärlek i icke-sexuella sammanhang, för att undvika att sätta press på henne men ändå ge henne värme. Jag ger, ger, ger... Och känner mig som en fånig pubertal flåsande kåt jycke inombords. Jag har ingen lust att vara en stereotypt alltidkåt schablonman i ett Åsa-Nisse-förhållande, men känner ibland att det är just dit det barkar.
Hur hanterar man sånt här?