• mammatilljames

När kan man börja ge havreghurt/soyjghurt?

Min son är 6 månader, kan man ge sojghurt/havreghurt redan nu??
    Han är mjölkallergiker.

När började ni ge era barn yoghurt? Eller havreghurt om de är mjölkallergiker? :) 

♥James 110510♥
  • Svar på tråden När kan man börja ge havreghurt/soyjghurt?
  • SilverLadyG

soja produkter rekommenderas inte till barn under 1 år har jag hört, även på soja mjölken står det. Men havre borde väl gå bra tror jagSkrattande

• mammatilljames
    SilverLadyG skrev 2011-11-02 16:52:58 följande:
    soja produkter rekommenderas inte till barn under 1 år har jag hört, även på soja mjölken står det. Men havre borde väl gå bra tror jagSkrattande
    Nej precis. Läste nyligen det, just för att de kan utveckla allergi. Men havre borde ju gå, vet du om de finns någon havre yoghurt som inte innehåller massa socker? :)
    ♥James 110510♥
  • mammatilljames

Oatly har en Naturell havreghurt, ska kolla om den är osockrad för den verkar ju vara ett bra alternativ till naturell/turkisk yoghurt :)

♥James 110510♥
  • lillaknas

Sojaprodukter ska man väl inte alls ge barn med mjölkallergi?
    Min dotters läkare avrådde från det då det är stor risk att dom även är allergiska mot soja.

• mammatilljames
    lillaknas skrev 2011-11-02 18:25:42 följande:
    Sojaprodukter ska man väl inte alls ge barn med mjölkallergi?
    Min dotters läkare avrådde från det då det är stor risk att dom även är allergiska mot soja.
    Jo det kan man självklart göra, men det är inte bra i stora mängder. Och nej det är inte stor risk ( enligt det vi/jag fått höra) att dom även har sojallergi, utan risken är ganska stor att dom utvecklar det. I många mjölkfria produkter är det sojaceltin ( om det heter så ) och liknande.

Min son äter även Sinlac gröten ( 50/50 med enago)  som innnehåller johannesbrödträdet?! Och det är iallafall en sojasläkting. Tänk på att man inte ska ge bra HAVRE heller om man absolut inte vill ge soja alls, för dom kan utveckla havreallergi också! Ris och havre tror jag är en bra kombination, vi tänkte iallafall undvika soja så mycket som det går. 
    ♥James 110510♥
  • April barn

Havregurten kan du ge nu, men soja ska man hellst inte ge små barn alls :)

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
Svar på tråden När kan man börja ge havreghurt/soyjghurt?