• eightbits

Efter besiktning, hur ska man göra?

Hej!

Vi vann budgivningen på ett hus förra veckan och fick det till ett hyfsat pris.
    Skrev på papper med besiktningsklausul. Båda badrummen var enligt
    säljaren helrenoverade för ca 6-7 år sedan. Vi lade bud med det i åtanken.
    När nu besiktningsmannen var där så visade det sig att de inte bytt ut golvbrunnen
    i ena badrummet (gammal gjutjärnsbrunn) och då täcker ingen försäkring om
    det skulle uppstå någon skada, samtidigt som han sa att den kan gå
    sönder "ikväll, imorgon eller om 20 år".

Det fanns också lite fukt runt ena fläkten i badrummet som behövde åtgärdas.
    Vad gör man nu? Enligt både besiktningsmannen och en VVS-firma är det att slita ut
    hela badrummet och göra nytt som gäller. 

Det är ju inte direkt samma hus som jag budade på längre och så kommer nog andra
    köpare att se det som också. Vi bjöd ju för att det här var ett av husen som vi, trodde vi,
    inte behövde göra om badrummet på. Nu blir det så ändå. Kan man ställa lite krav som
    köpare och pruta eller ska man avstå? Eller ska man bara svälja och gå med på det?

Vårt första husköp så alla goda råd vore tacksamma... 

• Svar på tråden Efter besiktning, hur ska man göra?
  • Lena

Pruta kostnaden åtgärden tar om ni vill ha huset.

• Nemi76

Antingen så backar ni från köpet helt och hållet eller så ber ni att få sänka köpeskillingen motsvarande den kostnad att försätta badrummet i det skick det skulle haft enligt objektsbeskrivningen. Svälj inte och gå inte med på att köpa fastigheten för summan ni erbjudit. Den summan var ju förutsatt att badrummet var i utlovat skick vilket det inte var.

• Husis

Två verkliga händelser:

Jag skulle sälja huset (snart 3 år sedan) och berättade att det troligtvis var fukt under badrumsmattan vid elementet. Det var också en synlig fuktfläck på vinden. Det blev budgivning och köparen tog dit en besiktningsfirma som verifierade det jag sagt, men inget annat var det fel på. Priset på huset godkändes.

Min syster köpte hus för fyra år sedan och budgivningen var klar och pappren påskrivna. Besiktningen visade på att det behövde dräneras, för det var fuktgenomslag i souterrängvåningen.  Kostnadsförslag togs in och huspriset prutaes med 100 000:-. Köpare och säljare nöjda.
    Om säljaren inte hade gått med på prutningen, hade de varit tvungna att lägga ut det för försäljning igen, förmodligen.

Så ta reda på vad en renovering kostar och pruta så mycket på priset. Ni har ju köpt ett hus med relativt nyrenoverade badrum. Lite ge och ta, men en prissänkning tycker jag ni ska göra.

(Att sedan min systers man dränerade huset själv, för en bråkdel av summan, är en helt annan sak!) 

Svar på tråden Efter besiktning, hur ska man göra?