Problematik med 3 veckors bebis
Jag förstår att bebisar kan vara oförutsägbara och att de gör lite som de vill med sömn och mat, men just nu håller jag och min man på att bli tossiga på vår tös på 3 veckor.
Hon äter ersättning för det första och jag förstår att det inte är så skonsamt för magen som bröstmjölk. Hon har svårt för att bajsa på egen hand. Det sätter sig som en propp i rumpan på henne och det kan gå flera dagar utan att hon lyckas prestera annat än kiss i blöjan. Detta är en liten tjej som ofta håller oss vakna på nätterna pga magknip, gaser och annat.
Hur kan man avjälpa detta så att hon klarar av att bajsa på egen hand? Vi har fått hjälpa till med termometer för att det ska gå.
Till sin ersättning så får hon även en liten tesked matolja (enligt bvc sköterskans rekommendationer) men det hjälper föga.
Vi förstår även att magproblemen kan påverka mycket annat. Hon har otroligt svårt att komma till ro för hon viftar och sparkar våldsamt hela tiden. Nu senaste veckan så har hon gått från att sova väldigt mycket, till att nästan inte sova något alls, vilket resulterar att hon blir övertrött när natten kommer och därmed otröstlig i flera timmar. Hon kan lyckas somna om hon ligger i famnen ibland. Tyvärr kan hon dock inte ligga i famnen 24 timmar om dygnet utan ibland måste man ju faktiskt lägga ner henne. Så fort man lägger ner henne så är hon klarvaken. Hon går från djupsömn till klarvaken på bara några sekunder.
Hänger allt detta samman med magproblemen eller finns det en risk att hon har börjat känna sig otrygg?