• Bonanza

Tips på billigt julpyssel?

I år har vi massor av tid, men inga pengar. Så vi tänkte pyssla en hel del, men vill inte göra svindyra saker från Panduro eller liknande - utan billigt!

Självklart ska det vara kul och fint också, så inte typ toapappersänglar eller sånt, utan jag tänker mig mer i stil med bokmärkesänglar med kristyr osv.

Har ni några tips? 

• Svar på tråden Tips på billigt julpyssel?
  • principessan

Trolldeg som man gör själv sen stansa ut ex. Hjärtan från pepparkaksformar. Låta torka och målar och pyntar med ex glitter och fint snöre för att sen hänga i en julgran!

• Janna84

Limma en blandning av glitter och socker på glasburkar så får ni fina ljuslyktor.

• MrsTM

Har du liksom jag en massa gröna växter i vita krukor hemma?

Knyt ett rött band runt varje kruka så blir fönsterbrädorna julfina på ett kick!

Mallar till flätade hjärtan finns på nätet. Välj lite tjusigare papper så blir de ett vackert inslag på väggen, i fönstret eller i granen (fulla med godis).

• kg8

Är det för vuxna eller något som småbarn ska vara med och göra?

• Candygirl xxx

Kott-tomte och kott-ängel

Detta behövs:

Tallkottar
    Flirtkulor
    Röd filt eller annat rött tyg
    Ev bomull
    Glitter
    Lite garn
    Ev tårtpapper eller annat papper
    Snöre

Limma fast flirtkulan på tallkotten. Rita sedan dit ett ansikte. Limma på en tomteluve och om du vill ha skägg, lite bomull. Gör en ängel på samma sätt men limma på lite garn som hår samt limma på lite glitter som gloria. Pricken över i:et på ängeln: lipp ut ett par vingar av tårtpapper eller annat papper och beströ med glitter eller använd glitterlim. Knyt ett snöre och häng upp i granen eller i ett fönster.

Pasta-änglar ska jag och dottern göra i år. Så söta Glad

http://www.hemmetsjournal.se/Jul/Julpyssel/Sota-pastaanglar/

Vad mera då? Flätade hjärtan av glanspapper, smällkarameller, strutar man gör att styvt papper. Kanten kläs i tårtpapper och sen klistrar man dit ett fint bokmärke.

• Candygirl xxx
    Candygirl xxx skrev 2011-11-06 16:22:32 följande:

Kott-tomte och kott-ängel

Detta behövs:

Tallkottar
    Flirtkulor
    Röd filt eller annat rött tyg
    Ev bomull
    Glitter
    Lite garn
    Ev tårtpapper eller annat papper
    Snöre

Limma fast flirtkulan på tallkotten. Rita sedan dit ett ansikte. Limma på en tomteluve och om du vill ha skägg, lite bomull. Gör en ängel på samma sätt men limma på lite garn som hår samt limma på lite glitter som gloria. Pricken över i:et på ängeln: lipp ut ett par vingar av tårtpapper eller annat papper och beströ med glitter eller använd glitterlim. Knyt ett snöre och häng upp i granen eller i ett fönster.

Pasta-änglar ska jag och dottern göra i år. Så söta Glad

www.hemmetsjournal.se/Jul/Julpyssel/Sota-past.../

Vad mera då? Flätade hjärtan av glanspapper, smällkarameller, strutar man gör att styvt papper. Kanten kläs i tårtpapper och sen klistrar man dit ett fint bokmärke.

Klipp ut ska det stå..glömde k:et
  • Bonanza
    kg8 skrev 2011-11-03 02:03:29 följande:
    Är det för vuxna eller något som småbarn ska vara med och göra?
    Barn ska vara med att göra, men det borde ju inte påverka det hela så mycket.

Tack för alla tips! 
Svar på tråden Tips på billigt julpyssel?