• Anonym (Panik!)

Min 5 årig har hål i tänderna!

Hej. Var på 5 årskontrollen idag med vår 5 åring. Hon har 2 hål och 5 början till hål!!! Gud vad jag skämdes, och känner mig som världens sämsta! Är jättenoga med godis på lördagar... Sällan sällan läsk eller juice eller andra onyttigheter. Kan ta på mig att det blivit lite mycket småätande sista tiden. Tandläkaren var jättesur på mig kändes det som. dottern har varit bråkig vid tandborstningen sen dag 1 men har blivit jätteduktig senaste 2-3 månaderna. Inget bråk alls! Det kändes som tandläkaren inte trodde på mig att vi borstade överhuvudtaget... nu ska det bli ändring! Har köpt flourtabletter och inget småätande på helgerna! Någon mer som haft det såhär? Mår skit! Stackars barn! Jag som tycker det är jätteviktigt med hela och rena tänder....

• Svar på tråden Min 5 årig har hål i tänderna!
  • tjej87

Har du hål ibland och har dottern haft napp? Om du svarar ja, har du isf tagit upp nappen från golvet ibland och stoppat den i din mun innan dottern fått den?

Min mamma gjorde så och hon smittade förmodligen mig med karies för vi skötta alltid tandborstningen och smååt inte och jag hade ändå flera hål redan i mjölktänderna.. Dock fick hon reda på att det kan smitta så här långt senare av en tandläkare. Mina syskon som inte använt napp har knappt haft några hål, tror dom har haft 1-2 var och dom är 21 resp 23 nu.

• TinkaS

Vissa har ju naturligt dåliga tänder så jag tycker inte att du ska klanka ner allt förmycket på dig själv, men självklart är det bra med mer ordnade mattider och flourtabletter.

• Anonym

Att få karies är oftast ärftligt och har inte alltid att göra med hur man sköter tandborstningen.

• Anonym (Panik!)

Tack för svar... Ja hon hade napp. Slutade vid 2,5 just för att jag inte ville att tänderna skulle bli förstörda. Ja, jag tog ofta upp den och stoppade den i min mun före hennes.. Ja, jag har haft massor med problem med mina, just därför jag vill att barnen har fina tänder...hoppas verkligen inte hon har dåliga tänder av naturen. Men nu kan det bara bli bättre....

• lycklig02

Min syster hade så som din 5åring men där berodde det på att hon åt mycket penicilinkurer under det året o ändå var de noga med tandborstning så klanka inte dig själv utan sträck på ryggen när ni går dit o lagar så länge du vet att ni sköter borstningen. Kolla upp det med fluor för jag har för mig att sonens tdl sa att det inte var bra för barn kunde skada tandytan el vad hon sa för jag var inne på det för nåt år sedan när han krångla. Kom ihåg att byta tandborste ofta med

• Anonym (Panik!)

Tack alla gulliga ni! ( familjeliv när det är som bäst)

• GrodanHopp

Jag har alltid haft super fina tänder, min yngre brors tänder ska vi inte tala om... En period så hade han hål hela tiden! Trotts att vi åt samma sak, hade samma rutiner kring tanbortstning. Hade hade helt enkelt otur ang gener.
    Så nej TS, du är inte en dålig mamma;)

• Anonym (Panik!)

Tack grodanHopp! Vad använder ni för tandkräm? Hon har byggare Bob. Det är ju en djungel, men finns det någon som är bättre så vill jag gärna använda den. Lite ot men får man vabba för tandläkarbesök? Mvh

• knäckehäxa

det är inte ditt fel alls
    vissa människor har bättre/sämre tänder

jag missköter mina tänder, dricker MKT läsk och äter en del onyttigheter och är ganska dålig med tandborstning, (ca en gång om dagen) men jag har aldrig i hela mitt 23åriga liv haft ett enda hål.

så ta inte åt dig :)

• Anonym (s)

Lugn, sådär var det för min son också. Jag fick också panik trots att jag vet att vi sköter tänderna bra. Men jag har också samma historik med tänderna, och för min son försvann problemen med mjölktänderna, så det är jätteskönt. Min äldre dotter med samma uppväxt och miljö har aldrig haft något hål så jag tror att en del saker i livet helt enkelt är orättvisa. 

Svar på tråden Min 5 årig har hål i tänderna!