• spöke

Bortglömda pojknamn på M - vilket gillar du bäst?

Vi tuffar vidare mot Ö... och har nu kommit fram till bortglömda pojknamn på M.

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på M - vilket gillar du bäst?
  • NizzY

Marlon tycker jag är fint =) ja våran son heter jo Milton =) det tycker jag är finast så klart =)

• spöke
    NizzY skrev 2011-11-02 19:47:23 följande:
    Marlon tycker jag är fint =) ja våran son heter jo Milton =) det tycker jag är finast så klart =)
    Milton har gått och blivit poppis på senare år. Därför fick det inte vara med på listan.
  • Superbia
    Morten såklart! Hjärta
    Gillar även Movitz och Mortimer.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • huxflux

Jag gillar Merlin. Matti och Movitz också.

• DenNamnbitne
    Manfrid röstade jag på, det är fint. Annars är även Mårten, Moses, Mandor, Mandus och några till fina
  • aud

GIllade: Mandor, Mandus, Már (röst)
    Ogillade flera men Magngeir och Methusalem stack ut som riktigt bökiga.

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • fluu

Många fina! Men röstade på Mats. Annars tycker jag att Mode,Magnar,Mandor är fina. Movitz gillar jag lite grann i smyg,är ett fan av Bellman:P
    Hm,Manfrid var ju inte helt fel heller när jag tänker efter.

Fulast är nog Myrkjartan,det känns lite svårt..

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Brünnhilde

Röstade på Mark - det stod på min son-lista! Och _så_ bortglömt är det väl inte..? Jag känner flera, även barn och unga.

Namnet Marcus är på många sätt det ultimata pojknamnet: bra ursprung (romerskt - man tänker på det fysiska praktexemplaret Marcus Antonius!), etablerat i Sverige sedan många hundra år, förekommer i framgångsrika familjer (Marcus Wallenberg t.ex.), o.s.v.. Men jag tycker att ändelsen -us förbarnsligar det lite på svenska. Den engelska formen Mark/Marc blir hårdare och kärnfullare, och därför ännu manligare än Marcus!

• Brünnhilde

Värst, då. Det är som vanligt y-namnen (Mickey är värre än de flesta, eftersom man tänker på Mickey Mus), samt sådana namn som inte är människonamn överhuvudtaget idag. Som Måne.

Av de namn som faktiskt används, tycker jag att Måns är värst. Det både ser ut och låter väldigt drängaktigt och simpelt.

• IsDimma

Mårten, Matti och mark är fina. Röstar på mark.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • spöke
    Brünnhilde skrev 2011-11-04 01:47:13 följande:
    Röstade på Mark - det stod på min son-lista! Och _så_ bortglömt är det väl inte..? Jag känner flera, även barn och unga.

Namnet Marcus är på många sätt det ultimata pojknamnet: bra ursprung (romerskt - man tänker på det fysiska praktexemplaret Marcus Antonius!), etablerat i Sverige sedan många hundra år, förekommer i framgångsrika familjer (Marcus Wallenberg t.ex.), o.s.v.. Men jag tycker att ändelsen -us förbarnsligar det lite på svenska. Den engelska formen Mark/Marc blir hårdare och kärnfullare, och därför ännu manligare än Marcus!
    Nope, Mark heter inte många bebisar...
  • Apolline

Så Manfred är populärare än Mårten nu alltså? Hade jag inte gissat.

Röstade på Moses, har alltid gillat det namnet.

Svar på tråden Bortglömda pojknamn på M - vilket gillar du bäst?