• Prodin

Hjälp! Utslag/allergi hos barn

Vad är det här?

Det är koncentrerat till magen/ryggen, någon enstaka på ben och i armhålor och armveck.
    Kom efter 14 månaders ålder.
    Verkar inte klia eller besvära alls.
    Har inga andra problem som ont i magen, gasig eller liknande.
    Några är bara röda och torra fläckar, och några är röda partier med små "knottror" i.

BVC säger typ;
    Ja men det där är så vanligt, det är ingen fara, det kan vara så mycket, smörj med kortison och underhåll med fet kräm mellan utbrott. Inte ett jävla pip om vad det kan BERO PÅ!?

Vi har provat att
    *utesluta mjölk
    *utesluta fisk
    *utesluta curry
    *bara klä i ull
    *inte klä i ull
    *sova naken
    *smörja in med en massa olika.
    *bada oftare
    *bada nästan aldrig
    *flera olika blöjmärken (vilket han tack vare EC bara använder vid sömn och ute)

Vi tvättar med tvättnötter så det är inte tvätt/sköljmedelsallergi, har normalt rent hemma. Dammsuger eller sopar golv dagligen, tvättar golv med grönsåpa en gång i veckan. Byter sängklader en gång i veckan. Använder aldrig våtservetter, har tidigare bara smort huden med olivolja vid behov, nu har vi ju provat att smörja in med idomin, helosan, vaselin, a-creme, a-derma. Säkert nån mer.

Hjälp mig nu? INGET funkar. Det går lite upp och ner, bättre ett par dagar, sämre ett par dagar men det försvinner aldrig! Är det nån vänlig själ som har tips, råd,  eller erfarenheter att dela med sig av?

(jättesvårt att få till bra bilder, det är ljust, ljust röda flammiga partier nedre magen och hela ryggen, mer koncentrerat och knottrigt i nacken och armveck.)
    Your argument is invalid
  • Svar på tråden Hjälp! Utslag/allergi hos barn
  • Lambi09

Min son har haft/har liknande som partier med knottriga utslag och röd hud, BVC sa bara "det är så vanligt, smörj med miniderm" men jag fick nog och gick till en bra barnläkare som jag fick rekomenderat. Hon sa att små barn ( min son är 2 år) får ofta så för att dom har som körtlar under huden som inte öppnar sig, men det är inget farligt, och då blir det lite rött och som knotter. Så får väl tro på det . Min son verkar inte känna av det iaf. Men det har blivit mindre med året som gått . Va som värst när han va runt 1 år.

• Prodin
    Lambi09 skrev 2011-11-02 21:47:16 följande:
    Min son har haft/har liknande som partier med knottriga utslag och röd hud, BVC sa bara "det är så vanligt, smörj med miniderm" men jag fick nog och gick till en bra barnläkare som jag fick rekomenderat. Hon sa att små barn ( min son är 2 år) får ofta så för att dom har som körtlar under huden som inte öppnar sig, men det är inget farligt, och då blir det lite rött och som knotter. Så får väl tro på det . Min son verkar inte känna av det iaf. Men det har blivit mindre med året som gått . Va som värst när han va runt 1 år.
    Tack för ditt svar!!

Jag tycker att det är så jäkla taskig attityd, "det bara är så" som de sa på min bvc också.

Men ni gjorde alltså ingenting åt det? Och det har blivit bättre med tiden, men inte helt bra eller?
    Your argument is invalid
  • Soffen

Min dotter hade liknande utslag och det berodde på allergi mot komjölksprotein. Vår husläkare diagnostiserade inte detta utan han viftade bara bort det. Vi gick till en speciell barnläkare som ställde diagnosen. Sök en "second opinion" tycker jag...

• Lysmasken

Hej.

Började det först med en fläck som såg ut som en torr fläck (eksem) ?

Och sen blev det flera?

Min tös började så nämligen & vi fick veta av en läkare att det var Medaljongsjukan. Absolut icke smittsamt. Kan hålla i sig ungefär upp till 8 veckor.

Om det inte kliar så behövs det inget alls. Skulle det klia lite som kan man smörja på mildison

http://vard.vgregion.se/sv/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Pityriasis-rosea--medaljongsjuka/

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • Prodin
    Soffen skrev 2011-11-02 21:53:28 följande:
    Min dotter hade liknande utslag och det berodde på allergi mot komjölksprotein. Vår husläkare diagnostiserade inte detta utan han viftade bara bort det. Vi gick till en speciell barnläkare som ställde diagnosen. Sök en "second opinion" tycker jag...
    Tack!

Vi har ju provat att utesluta ren mjölk och mjölkprodukter (yoghurt, smör, grädde i maten, o.s.v.) men utan resultat. Men vi har inte varit så noga med just komjölksprotein (för det finns väl i det mesta?). Sen har jag trott att det i första hand visar sig genom ont i magen, och utslag efter det, är det fel?
    Your argument is invalid
  • Omega83

Tvättnötter lät rätt ovanligt, kan man utveckla allergi mot det kanske? Har ni testat utan dom?

• Omega83

Läste precis på lite! Dom är ju tydligen ypperliga även för allergiker! :)

• Prodin
    Omega83 skrev 2011-11-02 22:03:57 följande:
    Läste precis på lite! Dom är ju tydligen ypperliga även för allergiker! :)
    Har provat med vanligt, men snällt, tvättmedel också, men utan förbättring. Så det är inte tvättnötterna (vilka för övrigt egentligen är frukter - så även nötallergiker kan använda dem).
    Your argument is invalid
  • Prodin
    Lysmasken skrev 2011-11-02 21:58:52 följande:
    Hej.

Började det först med en fläck som såg ut som en torr fläck (eksem) ?

Och sen blev det flera?

Min tös började så nämligen & vi fick veta av en läkare att det var Medaljongsjukan. Absolut icke smittsamt. Kan hålla i sig ungefär upp till 8 veckor.

Om det inte kliar så behövs det inget alls. Skulle det klia lite som kan man smörja på mildison

vard.vgregion.se/sv/Fakta-och-rad/Sjukdomar/P.../
    Hmmm. Mycket intressant, och absolut inte omöjligt.

Det är lite svårt med hur/när det började för han var helt normal i huden tills han fick en allergisk reaktion mot jordgubbar när han var ca 14 månader. Då var kroppen ungefär som nu, men massor på hals och i ansikte. Och när det gick ner stannade liksom utslagen på kroppen kvar. Har haft det nu i två månader utan minsta spår av förbättring. Många fläckar är ju precis på pricken som beskrivs i din länk, men sen är det ju i tillägg områden med småsmå knottror (ungefär som blindskrift) och det står det ju inget om.

De kliar ju inte, som sagt, men är torra och vi smörjer en/ett par ggr per dag med fet kräm utan att det verkar göra något varken till eller från. Hoppas nästan att det är medaljongsjukan, för då borde det ju gå över snart så vi kan slippa det här letandet efter orsak!
    Your argument is invalid
  • Lysmasken

Precis min tös har/hade knottriga prickar oxå. Var hos en läkare som endast tar barn nämligen.

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • Dimitra

Så där såg min tös ut innan vi slutade med tomater.

The Dimitra universe.
  • Lambi09

Lottilina: ja det har blivit bättre med året som gått, har inte gjort något speciellt bara låtit det vara och smort med vanlig miniderm hudsalva. Nu har han bara knappt synliga såna partier med knotter och rött . Läk vi va hos sist tog även allergitester och han har ingen allergi mot något enligt det.

• Prodin
    Dimitra skrev 2011-11-03 08:02:15 följande:
    Så där såg min tös ut innan vi slutade med tomater.
    Tomater har jag inte tänkt på, men det har vi ju serverat tidigare, borde vi då inte sett en reaktion med en gång? Utslagen började lååångt efter det.

Men om man nu utgår från matvaruallergi, hur lång tid är det då normalt att tänka sig att man ska utesluta den kosten innan man ser några resultat/förbättringar på huden? Nu har vi kört noll fisk i två veckor utan skillnad på huden, borde det inte börja synas vid det här laget?
    Your argument is invalid
  • Dimitra
    Prodin skrev 2011-11-03 16:34:22 följande:
    Tomater har jag inte tänkt på, men det har vi ju serverat tidigare, borde vi då inte sett en reaktion med en gång? Utslagen började lååångt efter det.
    Det tog lång tid innan eksemet kom. Hon hade ätit tomat nästan ett halvår innan huden var i sånt skick att vi reagerade. Efter det tog det såklart hur länge som helst innan vi fattade att det var tomaterna (som vi hade i typ allt) som var boven
    The Dimitra universe.
  • Prodin

Okej, tusen tack för ditt svar! Då ska vi kanske ta och prova det, vi äter ju också mycket tomater. Men frågan är ju då fortfarande hur länge man ska vänta innan man kan förvänta sig att se resultat?

Your argument is invalid
  • Caliin

Hej, länge sen den här tråden var aktiv. Men min 9 månaders ser likadan ut, fick du veta vad det berodde på?

• Antilopen

Jag hakar på här jag med. Vet att det är en gammal tråd men någon kanske kan hjälpa till. Min son på 20 månader ser exakt ut som barnet på bilderna i TS. Det kommer och går, blir tillfälligt bättre med hydrokortison med kommer alltid tillbaka. Det värsta är att det kliar och stör nattsömnen. Vi använder bara parfymfria, naturliga produkter hemma, har gjort pricktest som inte visade nåt, testat att utesluta en massa födoämnen, provat smörja med olika krämer. Inget hjälper. Tycker så synd om min pojke!!!

Svar på tråden Hjälp! Utslag/allergi hos barn