Anonym (Bi/Gay?) skrev 2011-11-03 09:09:53 följande:
Jag sitter i en liknande sits som dig, skillnaden är att jag sen tonåren haft fantasier om andra tjejer och att mitt äktenskap inte fungerar. Nu är jag dökär i en tjej som jag umgås mycket med men inte känner på ett djupare plan.
Min terapeut säger att en riktigt nära vänskap som man kan ha med en själsfrende kan kännas som en förälskelse. Jag vet inte om jag förväxlar vänskap med förälskelse eller om jag innerst inne är gay. Vet inte heller hur jag ska göra för att reda ut det här. Det är ju så förbaskat svårt att få ordning på tankarna när man är så kär. Hon finns ständigt i mina tankar och jag längtar efter att få vara nära henne.
Om ditt äktenskap fungerar bra och du är lycklig så skulle inte jag sätta det på spel över en förälskelse, oavsett om jag vore kär i en man eller en kvinna.
Det är svårt att veta om det är förälskelse eller vänskap! Men kan du inte jämföra det med anndra kompisar du har ? Fick du samma eller liknande känslor när ni träffades i början? Jag har några riktigt bra kompisar som jag anser vara själsfränder men som jag aldrig skulle kunna hångla med eller ens krama på "det" sättet eller ligga med. Varken killar eller tjejkompisar. Men vi är själsfränder som jag älskar och känner för på ett helt annat plan än andra kompisar. Lite som mina syskon, fast lite bättre
Min förälskelse känner jag inte alls som någon själsfrände utan mer att jag är intresserad, kåt och kär. Hon är inte som mina själsfränds kompisar alls. Vi är olika som personer.
torq skrev 2011-11-06 21:40:57 följande:
Nej, otrohet är aldrig acceptabelt, poängen med att prata om det är ju just att flytta det från otrohet till gemensamt utforskande. Men i princip delar jag din uppfattning i övrigt. Det ÄR ett farligt spel. Frågan är om inte just denna konflikt mellan logik och känslor ändå kan leda till otrohet och ett scenario där TS förlorar allt.
Alla är olika, jag vet dock att jag själv skulle alla gånger föredra att min partner kommunicerar sina tankar och känslor till mig så att vi kan jobba på eventuella problem/situationer tillsammans. Om han är villig att testa trekanten så kanske han också känner sig mindre hotad av eventuella känslor som dyker upp: delaktigheten skapar förståelse. Vad är det som säger att TS inte skulle kunna ha känslor för dem båda? Om känslorna är besvarade men inte får utlopp, vad blir effekterna av det?
Men som sagt, jag är också medveten om riskerna.Relationer är ett jävla minfält oavsett var man är i livet och hur man än väljer att förhålla sig till dem. Lycka till TS, vad du än väljer att göra,
Tack! Minfält är vad det är! Jag skulle bli jätte ledsen om min kille va förälskad i någon annan utan att berätta det eller om han drömmde om något sexuellt utan att säga det. Samtidigt så är jag rädd att jag berättar och sabbar allt som vi har. Han kanske inte kan släppa det och det bara blir jobbigt och så blir det slut mellan oss iallafall. Jag vill ju inte förlora allt och stå där utan kärlek. Säskilt inte när det är det är bra mellan honom och mig. Förutom att jag är kär då...