• Anonym (För tídigt?)

Svettlukt 4 åring

Vår 4 åring luktar stark svettlukt, är detta normalt för en nästan 4 åring att gör han fyller fyra i januari??
    Barnet är adopterat om nu det har någon betydelse, kom till oss när han var 3,5 år, eftersom jag är en ganska nybliven förstagångs mamma har jag dålig koll på om detta är normalt eller om vi bör vara oroliga och ringa läkare för att få det kollat.

Hoppas någon kan svara

• Svar på tråden Svettlukt 4 åring
  • Anonym

Jag har yvärr inget svar på det, men kan säga jag blev chokad när min 4 månaders bebis hade fotsvett. Tror inte det luktade, men jag frågade bvc och det va helt OK. Fråga bvc om du inte får ett tillfredställande svar här.

• Anonym (För tídigt?)

Vi badar honom 3 gånger i veckan men tvättar av kroppen med tvättlapp varje dag, speciellt under armarna nu när han börjat lukta, byter till rena kläder varje dag.

• Anonym

min dotter lider av fotsvett o svettas om händerna men det är ärftligt i detta fall. det går att bota men det gör dock ont. Men det luktar inte alls. så vi ska vänta med o behandla tills hon själv ber om det.

• Anonym (Svettig son)

Min son i samma ålder är en riktig svettpelle.  Svettas jämt och ständigt och har gjort sedan bebistiden, men svetten luktar inte. Ibland kan fotsvetten dock lukta lite surt ibland men annars luktar det ej.  Tycker att du ska kolla med en läkare för det låter inte riktigt normalt. Om han har en annan etnicitet tror jag inte att det spelar någon roll på ett så litet barn! Barn ska ju inte lukta svett!

Förutsätter att ni byter kläder ofta varje eller varannan dag och låter skor och ytterkläder lufta =)

• Anonym

Jag har ingen aning men tycker de helt klart låter skumt! Barns svett brukar ju inte börja lukta fören i puberteten.

• Anonym (Svettig son)

Menar alltså att svettandet i sig inte är något konstigt, men att det luktar verkar mysko. Kan ju vara någon hormonell störning, tänker jag.

• Anonym (Låter tidigt...)
    Anonym (För tídigt?) skrev 2011-11-02 23:11:28 följande:
    Vår 4 åring luktar stark svettlukt, är detta normalt för en nästan 4 åring att gör han fyller fyra i januari??
    Barnet är adopterat om nu det har någon betydelse, kom till oss när han var 3,5 år, eftersom jag är en ganska nybliven förstagångs mamma har jag dålig koll på om detta är normalt eller om vi bör vara oroliga och ringa läkare för att få det kollat.

Hoppas någon kan svara
    Ja, det låter tidigt. Har ni kollat upp om barnet kanske har hamnat i för tidig pubertet, det förekommer ju ibland hos adopterade barn. Jag skulle råda dig till att först ringa Adoptionsrådgivarna och sedan ta kontakt med läkare för att kunna utreda detta. Om det skulle handla om för tidig pubertet, så finns det hjälp att få för att bromsa detta.

Lycka till o kram!
  • Anonym (För tídigt?)

Precis så tänker jag också, så små barn bör ju inte lukta svett, blir till att ringa läkaren i morgon.

• Anonym (För tídigt?)
    Anonym (Låter tidigt...) skrev 2011-11-02 23:27:21 följande:
    Ja, det låter tidigt. Har ni kollat upp om barnet kanske har hamnat i för tidig pubertet, det förekommer ju ibland hos adopterade barn. Jag skulle råda dig till att först ringa Adoptionsrådgivarna och sedan ta kontakt med läkare för att kunna utreda detta. Om det skulle handla om för tidig pubertet, så finns det hjälp att få för att bromsa detta.

Lycka till o kram!
    Ja dom ska jag ringa innan, Tack så jätte mycket.
Svar på tråden Svettlukt 4 åring