• sophia03

6 månaders, hård i magen, sluta med mat eller inte?

Jag har en kille på 6 månaders som fått små smakisar från 4 månader utan problem. Nu har han börjat äta större portioner, upp till 2 fulla per dag och resten amning. Alltså 4 amningar och 2 mat (ofta burk, ibland gröt). Han är väldig hård i magen, har bara gett sånt som ska vara bra för det (päron, katrinplommon, ej banan, majs m.m) samt messmör och olja ibland. Han är iallafall hård.

Nu undrar jag, ska jag sluta med mat och bara amma (har aldrig tagit flaska) eller fortsätta med mat? Anpassar sig tarmarna, alltså behöver träna? Eller är de inte klara för mat? Jag tycker att även när jag gått tillbaka till smakisar så är han hård. Eller laktulos som BVC säger (litar inte alltid på dom)

Tacksam för råd!  

• Svar på tråden 6 månaders, hård i magen, sluta med mat eller inte?
  • Angelica8912

Laktulos har jag fått tips om här på FL med och de ska vara effektivt! Helt ofarligt.
    Däremot hjälpte katrinplommon så vi provade aldrig laktulos.

Jag tycker inte du ska sluta med maten, men äter han två utbytta mål? Känns som de är mycket.
    Jag fick råd från BVC att jag skulle börja ge två mål mat någonstans mellan 8-10 månader.

• MammaTillDomFinaste

jag skulle dra ner på maten, om dom blir väldigt hårda anser jag efter allt jag läst att tarmarna inte är redo att hantera maten än. 

• skånegås

Amma mer och se om det blir bättre. Sedan långsamt öka. Jag ger alltid mat när vi äter fast min lille äter inte mycket. Tror det är bättre äta ofta och lite än sällan och mycket för magen...
    Även vara medveten om att förstoppning kan vara symtom på allergi.

• vittra

Jag skulle absolut dra ner på maten, låter som väldigt stora mängder för en så liten och eftersom det dessutom blev efter att du ökade portionerna är det ju ett givet samband. Att börja med lactulos är väl helt onödigt om det bara handlar om att sakta ner tempot. Många bebisar får ont i magen av lactulos (liksom vuxna) så tycker inte alls det låter som ett bra alternativ. Magen är ju inte redo helt enkelt, varför "fuska" med sånt då. Tarmarna behöver inte tränas, de behöver mogna.

Undrar dessutom om du inte ammar i samband med måltid, eller dricker han till maten?

• Åskan

Tycker också du ska dra ner lite med maten. Så där fick jag hålla på med min dotter. Öka maten med små små mängden i taget.... 6 månader är ju väldigt litet fortfarande.

• Lajkie

2 riktiga mål mat till en 6-månaders låter väldigt mycket. Så ja, jag tycker du ska dra ner på maten och amma mera istället.

• Smulan87

Min dotter är 7 månader och äter ingen mat alls, för det första så vill hon inte,
    och för det andra så blir hon superhård i magen dom få ggr hon får i sig ett par
    skedar, så det kan ju vara så att du kanske ska dra ner lite på maten.

Det är ju ff en bebis, två mål mat om dagen är ganska mycket tycker jag =O

• ixo

Min dotter hade samma problem när hon var 6 månader, helammade också och gav ett eller två mål mat... men hon var jättehård i magen och verkade ha ont.

Fick rådet av hennes läkare att börja ge MER mat och amma mindre eftersom tarmarna behöver börja arbeta mer i den åldern, så jag började ge två mål mat + två mål gröt och ammade bara där emellan, det löste problemet iallafall och hon blev bra i magen, så jag antar att läkaren hade rätt... kanske nåt att prova? :)  

• McConnoly

Säger också att det låter som otroliga mängder för en så liten. Jag skulle dra ner på matmängden, ge katrinplommon emellanåt och försöka få i honom vatten när han äter. Och ha i en ordentlig slurp olja i maten.

Vi fick ge dottern Lactulos när hon var spädis men det var i samråd med en barnläkare. Det kan ju vara en idé att ge honom en liten dos tills magen har lugnat ner sig lite.

• mia83

Tycker du ska testa att dra ner på maten i första hand. Funkar det och magen blir bättre, prova igen med en portion och kör på det ett tag. När dom blir runt åtta månader så har tarmarna mognat något till, och då bör barnet klara maten bättre. En del barn reagerar om det är smör /mjölk i maten. Man kan prova att ta bort det isåfall ett tag och se om det hjälper. Släpper inte förstoppningen och inte katrinplommon eller annat hjälper kan du ge 5 ml laktulos i några dagar, upp till en vecka och sen ta bort det - bara ge vid behov alltså. Det fick vår dotter med efter råd från bvc och hjälpte henne jättemycket. Men då hade hon stora problem med magen och inget annat hjälpte. Lycka till!

Svar på tråden 6 månaders, hård i magen, sluta med mat eller inte?