• vårankärlek

Besök på BB eller inte?

Vill ni att eran familj kommer och hälsar på när ni ligger på sjukhuset?
    Eller känns det bättre att vänta tills man kommit i ordning i lugn och ro hemma?

Intressant att se hur ni känner att ni vill göra eller hur ni har gjort :)

Jag personligen känner nog att efter att jag klämt ut en bamsebebis vill jag kanske inte att svärmor kommer ocb gullar efter några timmar, då vill jag nog mest vara lämnad ifred med min lilla familj och smälta allt tills man kommit i ordning hemma och då kanske kan bjuda över folk i omgångar på lite fika och gull :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Besök på BB eller inte?
  • Thursday

Ser ingen som helst anledning till varför man skulle vilja ha besök på BB.

I reject your reality and substitute my own.
  • hymafr

När min dotter föddes så fick vi besök dagen efter av närmaste släkten, dvs mormor, morfar, farmor.

Resten fick vänta tills vi kom hem.

När min brorsdotter föddes var vi och hälsade på samma kväll (ca 7 timmar efter födseln) och det var (i två omgångar) först mormor och morfar och sedan farmor, farfar, faster och kusin.   

Vissa BB har ju besöksförbud så att man måste träffas utanför avdelningen och då kan det vara bättre att vänta med besök tills man kommer hem, speciellt om man får åka hem redan efter 1-2 dygn.

Sen är det förstås svårt att hålla mor - och farföräldrar borta om det är första barnbarnet        

• MattiasFru

På BB här tror jag inte ens att man får ta emot besök överhuvudtaget, utan att man isåfall får ta bäbisen och möta upp besökarna på annat ställe på sjukhuset, och då känns det som om de likagärna kan komma när man kommit hem!

• Pleco

Totalt omöjligt att svara på när man inte vet hur det blir. Blir vi kvar en längre tid på BB så vill jag nog att min familj kommer och hälsar på mig. Nog för att det inte är mig dom vill träffa, men jag skulle vilja träffa dom. Får man åka hem ganska så snart så känns det onödigt att dom kommer till BB, då är det mysigare att träffas hemma.

• kixan

Annat: Går allt bra är jag så kort tid som möjligt på BB och då hinns inga besök med. Går det mindre bra (som senast med akutsnitt och lite medtagen bebis) blir man ju kvar så pass länge på BB att man lika gärna kan ta besök där.

A -03, F -05, V -10
  • SilverEmma

När jag fick första barnet så ville jag verkligen träffa min mamma, så hon hälsade på. Sen kom min pappa på spontanbesök (bor 60 mil bort) och det var faktiskt riktigt trevligt.

Med andra barnet så åkte vi hem dagen efter så då fanns det inte tid till besök.

• virre85

Nu var jag bara på bb en natt och åkte hem på morgonen med första och med andra skippade jag bb och åkte hem 8 timmar efter förlossningen, så du var familjen på plats hemma hos oss när vi steg innan för dörren.
    Min syster var dock med mig och min man på båda förlossningarna..

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Tant Green

Vi var på BB i 4 dygn så visst hade vi kunnat ta emot besök, hellre då än direkt när vi kom hem. Men det var bara besökstid kl.13-14, och vi var där måndag-fredag, så alla var på jobbet då. Bara min mamma som inte kunde hålla sig och smög in en kväll, och det uppskattade jag.

• Trident5678

Annat: Det beror helt på vem i familjen som skulle komma på besök.

När första barnet hade fötts, bodde vi långt från familj och släkt så då blev det av naturliga skäl inget besök. Och det var skönt att ha den veckan på neonatal i lugn och ro. När andra barnet föddes, kom min mamma och hälsade på efter en vecka på neonatal. Dagen därpå skulle min pappa ha kommit på ett kort besök men då infördes besöksförbud på grund av vinterkräksjuka (vilket jag har full förståelse för).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Besök på BB eller inte?