neonguy skrev 2011-11-03 14:21:29 följande:
Det blir lättare att komma in på fristående kurser om du har en massa högskolepoäng, men verkar inte förändra utgångsläget för att komma in på program. Håller med om att det är ett konstigt och i viss mån föråldrat system.
När det gäller att plugga upp betyg så får man förstås fortfarande det, men man får inte vara med på undervisning och så måste man finansiera allt själv (inget stöd från CSN). För att få undervisning måste man ha IG, och då kan man också få CSN. Jag som t ex snittade G nästan rakt igenom på gymnasiet har det sämsta utgångsläget om jag vill plugga upp betyg.
Har man dessutom inte så stor talang för matte är man redan kört när det gäller högskoleprovet, som nyligen ändrats till att bestå nästan uteslutande av matteuppgifter. Hade svenska och engelska haft större betydelse så hade jag kunnat få mkt bättre poäng där.
Som tur är finns KY/YH utbildningar, har gått en sådan trots att jag har det usla snittet 10,XX. Kanske detta är något för dig, om det finns nåt i det området du söker. Kolla in:
allastudier.seNu är det väl inte nästan uteslutande matteuppgifter, utan provet har väl balaserat så att det ska vara hälften/hälften eftersom studenter till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar "missgynnades" med det gamla provet?