• Flytning

Har man större chans att komma in på ett program om man har tjänat ihop lite akademiska poäng??

Hej
    Jag skulle väldigt gärna komma in på psykologiprogrammet men ser att lägsta urvalspoängen från gymnasiebetyg är högre än mina gymnasiepoäng. Just nu läser jag ett annat beteendevetenskapligt ämne på högskolenivå och jag undrar då om detta kompletterar mina för låga gymnasiepoäng?
    Alltså mina poäng från högskolan borde ju väga tyngre än mina gymnasiepoäng?

Är det någon som vet hur det fungerar?

• Svar på tråden Har man större chans att komma in på ett program om man har tjänat ihop lite akademiska poäng??
  • BuoBä

Nej, det är gymnasiebetygen det går på om du söker in på betyg.

Det enda fallet när akademiska poäng kan hjälpa är om det är en kurs som krävs eller rekommenderas för att komma in på en annan kurs. Då brukar det stå något i stil med "I första hand tas sökande in som läst kursen ditt-eller-datt, i andra hand andra behöriga sökande".

• Flytning
    BuoBä skrev 2011-11-03 12:37:26 följande:

Nej, det är gymnasiebetygen det går på om du söker in på betyg.

Det enda fallet när akademiska poäng kan hjälpa är om det är en kurs som krävs eller rekommenderas för att komma in på en annan kurs. Då brukar det stå något i stil med "I första hand tas sökande in som läst kursen ditt-eller-datt, i andra hand andra behöriga sökande".

Okej, det är alltså så? Jag tycker att det är lite knäppt faktiskt! Att ens omogna gymnasieår ska få vara så avgörande för ens framtida yrkesval... men tack för svar!
  • BuoBä
    Flytning skrev 2011-11-03 12:40:02 följande:
    Okej, det är alltså så? Jag tycker att det är lite knäppt faktiskt! Att ens omogna gymnasieår ska få vara så avgörande för ens framtida yrkesval... men tack för svar!
    Du kan alltid göra högskoleprovet.
  • HZCEk

Jag kanske snackar goja nu, men jag har för mig att om man ligger på gränsen, så att de sista de tar in är på 19.3 och du har 19.3 samt att både du och en annan person har det betygssnittet så får den med mest högskolepoäng förtur.
    Men som sagt så är jag osäker på om det stämmer men det var så jag fick det förklarat för mig när jag sökte in för tre år sedan på ett program och låg på gränsen men hade högskolestudier bakom mig. 
    Går det inte att kolla på någon högskolesida typ antagning.se

• Flytning
    BuoBä skrev 2011-11-03 12:42:24 följande:
    Du kan alltid göra högskoleprovet.
    Jo, det kan man ju men då är det typ fullpott som gäller och det klarar inte jag med mina koncentrationssvårigheter. Jag presterar som allra bäst hemma i min säng med näsan i söderläge, haha! Kanske distansstudier är det bästa för en sådan som mig trots allt!
  • Flytning
    HZCEk skrev 2011-11-03 12:45:52 följande:
    Jag kanske snackar goja nu, men jag har för mig att om man ligger på gränsen, så att de sista de tar in är på 19.3 och du har 19.3 samt att både du och en annan person har det betygssnittet så får den med mest högskolepoäng förtur.
    Men som sagt så är jag osäker på om det stämmer men det var så jag fick det förklarat för mig när jag sökte in för tre år sedan på ett program och låg på gränsen men hade högskolestudier bakom mig. 
    Går det inte att kolla på någon högskolesida typ antagning.se
    Jo så skulle det ju kunna vara. Men jag har nog bara 17 i poäng, tyvärr...
  • HZCEk

Då är det väl komvux som gäller och läsa upp till alla mvg... :-/

• Flytning
    HZCEk skrev 2011-11-03 12:58:35 följande:
    Då är det väl komvux som gäller och läsa upp till alla mvg... :-/
    Ja, det är väl det om det nu inte är så att även den möjligheten är borttagen... Känns så oerhört trist att gå tillbaka och plugga på gymnasienivå igen när man i dagsläget redan pluggar på högskolenivå. Våra framtida psykologer kommer att bestå av människor som de alla var ordentliga pluggisar som tonåringar! Jag måste få fram till de som har hand om antagningarna att det vore bra om det även fanns psykologer i framtiden som hade personlig erfarenhet av att vara en slarvig, lat, omogen och omotiverad tonåring, haha!
  • HZCEk

Ja, personlig antagning vore bra på många utbildningar så att även de med något lägre betyg än annars men med rätt attityd också hade en chans.
    Hm, komvux får man väl fortfarande tenta av kurser där man resan har godkänt för att få högre eller är det borta? Blir ju helt omöjligt för alla som inte tar studenten för två år sedan och framåt typ :-O och alla dessa meritpoäng också. Plus nya högskoleprovet.

• neonguy

Det blir lättare att komma in på fristående kurser om du har en massa högskolepoäng, men verkar inte förändra utgångsläget för att komma in på program. Håller med om att det är ett konstigt och i viss mån föråldrat system.

När det gäller att plugga upp betyg så får man förstås fortfarande det, men man får inte vara med på undervisning och så måste man finansiera allt själv (inget stöd från CSN). För att få undervisning måste man ha IG, och då kan man också få CSN. Jag som t ex snittade G nästan rakt igenom på gymnasiet har det sämsta utgångsläget om jag vill plugga upp betyg.

Har man dessutom inte så stor talang för matte är man redan kört när det gäller högskoleprovet, som nyligen ändrats till att bestå nästan uteslutande av matteuppgifter. Hade svenska och engelska haft större betydelse så hade jag kunnat få mkt bättre poäng där.

Som tur är finns KY/YH utbildningar, har gått en sådan trots att jag har det usla snittet 10,XX. Kanske detta är något för dig, om det finns nåt i det området du söker. Kolla in:
    allastudier.se

• neonguy
    KY/YH är med andra ord lite mer fokus på relevanta kunskaper och intervjuer för att få komma in, vilket makes more sense så att säga.
  • neonguy

KY/YH är med andra ord lite mer fokus på relevanta kunskaper och intervjuer för att få komma in, vilket makes more sense så att säga.

• snedtak
    neonguy skrev 2011-11-03 14:21:29 följande:
    Det blir lättare att komma in på fristående kurser om du har en massa högskolepoäng, men verkar inte förändra utgångsläget för att komma in på program. Håller med om att det är ett konstigt och i viss mån föråldrat system.

När det gäller att plugga upp betyg så får man förstås fortfarande det, men man får inte vara med på undervisning och så måste man finansiera allt själv (inget stöd från CSN). För att få undervisning måste man ha IG, och då kan man också få CSN. Jag som t ex snittade G nästan rakt igenom på gymnasiet har det sämsta utgångsläget om jag vill plugga upp betyg.

Har man dessutom inte så stor talang för matte är man redan kört när det gäller högskoleprovet, som nyligen ändrats till att bestå nästan uteslutande av matteuppgifter. Hade svenska och engelska haft större betydelse så hade jag kunnat få mkt bättre poäng där.

Som tur är finns KY/YH utbildningar, har gått en sådan trots att jag har det usla snittet 10,XX. Kanske detta är något för dig, om det finns nåt i det området du söker. Kolla in:
    allastudier.se
    Nu är det väl inte nästan uteslutande matteuppgifter, utan provet har väl balaserat så att det ska vara hälften/hälften eftersom studenter till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar "missgynnades" med det gamla provet?
  • neonguy
    snedtak skrev 2011-11-03 19:12:13 följande:
    Nu är det väl inte nästan uteslutande matteuppgifter, utan provet har väl balaserat så att det ska vara hälften/hälften eftersom studenter till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar "missgynnades" med det gamla provet?
    Men det blir alltid några som missgynnas oavsett vilken %-andel man har av varje ämne. Det bästa hade varit att fortsätta så som man hade, eller ännu bättre; inkludera fler ämnen, såsom t ex samhälle och/eller psykologi osv, men inte att något ämne ska anses viktigare än något annat såsom det blivit nu.
  • Bordeaux

Är det möjligt att läsa fristående kurser som ingår i programmet och hoppa på programmet senare när några hoppat av?
    Med mitt sätt att tänka borde det gå att göra så men jag vet inte hur det faktiskt fungerar.

• BuoBä

EmmaU: Nej, vanligtvis fungerar det inte så. Kurser som ingår i program går inte heller alltid att läsa som fristående kurser, men det beror såklart på vad för program du tänkt dig.

• Bordeaux
    BuoBä skrev 2011-11-03 21:21:52 följande:
    EmmaU: Nej, vanligtvis fungerar det inte så. Kurser som ingår i program går inte heller alltid att läsa som fristående kurser, men det beror såklart på vad för program du tänkt dig.
    Jag har gjort det då har det varit blandat med programmare och frikursare. Det var iof ekonomi och TS efterfrågar psykologi där har jag noll koll.
  • BuoBä

EmmaU: Ja, det beror på programmet hur det är upplagt. Utbildningar som leder till skyddade yrkestitlar brukar inte vara uppbyggda av fristående kurser utan ha ett eget upplägg. Dit hör tex läkare, ssk, lärare, civilingenjör och även psykolog. Läser man psykologi som fristående kurser och tar ut examen så bli man "kandidat/magister inom psykologi" men kan inte ta jobb som psykolog. Inom tex språkutbildning är det vanligt att programmen läser tillsammans med de som sökt fristående kurs. Fördelen med programmet är då att man är garanterad plats på alla kurserna och slipper söka varje termin. Är det en sån utbildning man vill in på kan man såklart börja med de fristående kurserna och hoppas på att man kommer in vid en senare antagning och då kan tillgodoräkna sig det man redan läst. Men jag har svårt att tro att de mitt i terminen flyttar över folk från kurs till program och det var det din fråga handlade om ifall jag fattade rätt.

• Bordeaux
    BuoBä skrev 2011-11-03 22:29:22 följande:
    EmmaU: Ja, det beror på programmet hur det är upplagt. Utbildningar som leder till skyddade yrkestitlar brukar inte vara uppbyggda av fristående kurser utan ha ett eget upplägg. Dit hör tex läkare, ssk, lärare, civilingenjör och även psykolog. Läser man psykologi som fristående kurser och tar ut examen så bli man "kandidat/magister inom psykologi" men kan inte ta jobb som psykolog. Inom tex språkutbildning är det vanligt att programmen läser tillsammans med de som sökt fristående kurs. Fördelen med programmet är då att man är garanterad plats på alla kurserna och slipper söka varje termin. Är det en sån utbildning man vill in på kan man såklart börja med de fristående kurserna och hoppas på att man kommer in vid en senare antagning och då kan tillgodoräkna sig det man redan läst. Men jag har svårt att tro att de mitt i terminen flyttar över folk från kurs till program och det var det din fråga handlade om ifall jag fattade rätt.
    Min tanke var att om TS sökt psykolog och inte kommit in på hösten så kunde hon läsa dem kurser som går fristående, sen gå och prata med syo om att hoppa på till våren för att några troligtvis hoppat av.
    Så det går inte alls eller skulle det gå OM kurserna finns som fristående?
  • BuoBä

Nej, jag tror tyvärr att den enda chansen är att komma in på programmet från början. Det brukar vara överintag för att de räknar med några avhopp.

Svar på tråden Har man större chans att komma in på ett program om man har tjänat ihop lite akademiska poäng??