• MeAngeleyes

Termometer gick sönder, farligt??

Alldeles nyss ramlade en termometer ner i golvet i vårt fikarum och gick sönder.

Nu är jag livrädd att det ska vara kvicksilver och skada mitt lilla liv i magen! =(

Termometern var röd och när den gick sönder så skvätte det röda ut på golvet som vätska. Jag gick såklart ut därifrån på en gång och lät mina kollegor ta hand om det, men nu är jag jätterädd ändå!

Nån som vet om det är farligt??

• Svar på tråden Termometer gick sönder, farligt??
  • Sacre

Så länge du inte åt av kvicksilvret så är det lugnt :).

• MeAngeleyes

Nädå det TÄNKER jag inte göra! ;)

Men det sägs ju att när lågenergilampor går sönder ska man undvika det rummet minst 30 min borde inte samma sak gälla för termometrar med kvicksilver då??

• Sacre

Jag vet faktiskt inte, ring giftinformationen 08-331231, de kan det mesta.

• udda man lkpg

Säker att det var kvicksilver? Kvicksilver är silvrig, metallfärgad medan du säger det var en RÖD vätska.
    Jag var fascinerad av de rörliga kulorna och lekte med dem som barn varje gång jag råkade ta sönder en termometer... Det är väl därför jag blev som jag blev ;)

• MeAngeleyes

Nej säker är jag inte, däremot tog jag det säkra före det osäkra och gick ut därifrån!

Det skvätte liksom ut som vätska inte som kulor så det kanske var nån form av alkohol i då??

• udda man lkpg
    MeAngeleyes skrev 2011-11-03 14:39:09 följande:

Nej säker är jag inte, däremot tog jag det säkra före det osäkra och gick ut därifrån!

Det skvätte liksom ut som vätska inte som kulor så det kanske var nån form av alkohol i då??

Alltså var det en termometer för att mäta kropps- eller utetemperatur? Det är bara kroppstemperaturtermometrar av gammal typ (finns väl inte längre) som innehöll kvicksilver. Utetermometrar innehåller nog alkohol. Kan vara farligt det också ju ;) Kvicksilver är ganska lätt att känna igen, det liknar varelsen från Terminator 2 (om det nu var någon hjälp...:D
  • MeAngeleyes
    udda man lkpg skrev 2011-11-03 14:43:20 följande:
    Alltså var det en termometer för att mäta kropps- eller utetemperatur? Det är bara kroppstemperaturtermometrar av gammal typ (finns väl inte längre) som innehöll kvicksilver. Utetermometrar innehåller nog alkohol. Kan vara farligt det också ju ;) Kvicksilver är ganska lätt att känna igen, det liknar varelsen från Terminator 2 (om det nu var någon hjälp...:D
    Haha bra beskrivning!

Det är en termometer för att mäta innetemp, eller var kanske man kan säga nu!

Ett samtal till giftinfo räddade min dag, allra troligast nån form av alkohol. Ska nog spara det där numret, verkar kunna vara användbart!
Svar på tråden Termometer gick sönder, farligt??