• Anonym (under5hundra)

Under 500kcal/dag

För 17 dagar sedan började jag en ny diet, den går ut på att jag ska äta under 500kcal om dagen.
    (åh gud vad farligt, ohälsosamt, fruktansvärt, det kommer inte funka, du kommer gå upp allt igen, du förlorar bara muskler och blabla).

Jag valde att vara anonym eftersom jag inte vill ha några påhopp så jag ber er att inte skriva några negativa saker, jag är redan medveten om risker m.m.

Hur som haver så har jag på dessa 17 dagar gått ner 6,4kg och det känns så himla bra!
    Jag bar på 33kg's övervikt (nu mer 26,6) och jag var så less på att sega dieter som fått mig att tappa motivationen när vågen visat 0,3kgs viktminskning på någon vecka, sånt funkar inte för mig utan då tappar jag motivationen helt!

Jag vill alltså INTE ha några påhopp i den här tråden utan jag vill komma i kontakt med andra människor som gått på någon liknande diet med lågt kaloriintag, vill gärna veta hur det har gått för er!

Sedan är jag även intresserad utav tips på en massa kalorisnåla saker!
    Tack och bock och bug.

• Svar på tråden Under 500kcal/dag
  • lycklig02

Jag börja med cambridge men hälsar på släkten nu så ligger nere med det fram till sö. Hur äter du då el är det vlcd du med kör?

• Johan75

Jag ska börja med att säga att jag aldrig varit överviktig och därför inte heller kan komma med erfarenheter.

Däremot undrar jag över hur du planerar inför att gå ur din nuvarande diet, för du vet ju att du inte kan äta så pass lite resten av livet. Hur tänker du inför att börja äta annorlunda i framtiden? Jag tycker inte din diet verkar särskilt bra, men klarar du av det så ok.

Jag undrar helt enkelt över det långsiktiga tänkandet, det som gör att du inte kommer gå upp i vikt så fort du hoppar av den här dieten.

Behold, i come as a thief.
  • Anonym

Jag kör Cambridge och kan intyga att det fungerar att äta mindre än 500 kcal om dagen. Efter de första dagarna när man kommit över hungerkänslor så känns det riktigt bra. 

Jag har kört kuren tidigare (ca 10 år sedan) med ca 22kg i viktnedgång. Så länge man håller en bra diet efter kuren så behöver man inte gå upp något alls. 

• Johan75
    Anonym skrev 2011-11-03 16:10:04 följande:
    Jag kör Cambridge och kan intyga att det fungerar att äta mindre än 500 kcal om dagen. Efter de första dagarna när man kommit över hungerkänslor så känns det riktigt bra. 

Jag har kört kuren tidigare (ca 10 år sedan) med ca 22kg i viktnedgång. Så länge man håller en bra diet efter kuren så behöver man inte gå upp något alls. 
    Vad är då en bra diet? Och vad är det som gör att man inte kan hålla den och måste göra drastiska förändringar igen efter 10 år?
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (under5hundra)
    lycklig02 skrev 2011-11-03 16:00:27 följande:
    Jag börja med cambridge men hälsar på släkten nu så ligger nere med det fram till sö. Hur äter du då el är det vlcd du med kör?
    Jag äter vanlig mat :)

Det här är tex vad jag åt igår:

Frukost:
    1 dl lättyoghurt
    1 msk russin
    1 finn crisp
    1 skiva skinka

Lunch:
    1/2 burk köttsoppa

Fika:
    Kaffe
    1/2 dl mjölk
    1 kaka

Middag:
    2 skivor bacon
    1 burk skivade champinjoner
    1 vitlöksklyfta

Totalt: 373 kcal
  • Anonym (under5hundra)
    Johan75 skrev 2011-11-03 16:08:56 följande:
    Jag ska börja med att säga att jag aldrig varit överviktig och därför inte heller kan komma med erfarenheter.

Däremot undrar jag över hur du planerar inför att gå ur din nuvarande diet, för du vet ju att du inte kan äta så pass lite resten av livet. Hur tänker du inför att börja äta annorlunda i framtiden? Jag tycker inte din diet verkar särskilt bra, men klarar du av det så ok.

Jag undrar helt enkelt över det långsiktiga tänkandet, det som gör att du inte kommer gå upp i vikt så fort du hoppar av den här dieten.
    Tanken är att jag ska gå på den här dieten ett par veckor till och sedan långsamt öka kaloriintaget men fortsätta att hålla mig till mindre kalorier än vad jag gör av med på en dag, vill bara ha en snabb start såhär i början :)
  • Anonym

Du har ännu inte fått något svar från någon som äter som du, och jag tycker det är bra. Jag har haft anorexia och det svält gör med kroppen är inget jag önskar min värsta ovän. Och ja, man kan svälta även om man är fet.

• Susanne905

Det är ingen diet, det är svält.

Hoppas verkligen inte du får svar från andra som väljer att svälta sig.

• Pimpinellan

500 kalorier per dag är ren svält. Du kommer gå upp vartenda gram när du börjat äta normalt igen. Man kan inte banta så här nån längre period för då slutar man gå ner-kroppen behåller i ren panik varenda liten kalori den får i sig! Dessutom behöver kroppen i total vila-om man låg 24 timmar per dygn alltså!- ca 1200 kalorier per dag bara för att stå på +- noll. Och du ligger nog inte 24tim. per dygn så du behöver mer än så. Men du lär bli varse detta själv vad tiden lider.

• Anonym (matematik)

Hej,
    500 låter väldigt lite, om du skulle äta ca 1500 skulle du fortfarande gå ner, men inte SVÄLTA.

Viktnedgång och att hålla vikten handlar om matematik. Ät färre kalorier än du gör av med. Det är inte svårare än så! Så otroligt enkelt egentligen. Man kan inte prata om detta eftersom folk (överviktiga) blir så oerhört provocerade när jag (som är smal, BMI 18) säger det. De tror att jag är smal pga bra gener och att de är tjocka pga dåliga gener. De kunde inte ha mer fel...
    Sanningen är att jag äter inte mer än jag gör av med! Så ENKELT är det. Man kan hålla på med hur mycket dieter som helst, det enda som funkar är matematik-dieten

Jag ser överviktiga i min närhet (på jobbet med mera) hålla på med olika dieter. Jag får bita mig i tungan för att inte säga något... Men ett exempel: När överviktiga ska försöka gå ner, byter de ut kvällens frosseri som brukar vara godis/chips mot massor av grönsaker med dipp, eller fruktsallad, smoothies, eller annat, JÄTTEMYCKET, och massa kalorier sent på kvällen. Så blir de förvånade när "dieten" inte funkar.
    Jag vill säga till dem: Ät ingenting efter middagen! Låt det vara slutätet kl 18 på kvällen!!
    Men det kan jag ju inte säga, som sagt, folk blir provocerade...

Men vad jag vill säga med detta är; du är inne på rätt spår, det vill säga minska på kalorierna, men var inte så extrem. Öka till 1500 och ät inget efter kl 18 så ska du se att allt blir bra. lycka till!

Svar på tråden Under 500kcal/dag