• Anonym (Orolig)

Frågor på muntlig utredning på migrationsverket?!

Hej!
    Idag fick jag och min man en kallelse till migrationsverket till muntlig utredning.
    Jag har hört massa skräckhistorier om detta...
    Fruktansvärda historier om frågor som totalt knäckt folk senast ett par som var i tisdags...
    Så nu undrar jag om någon här har gått genom en sådan utredning och vet hur det går till och vad för slags frågor man får? Hur lång tid tar det allt som allt?
    Jag har väldigt svårt att minnas datum, födelsedagar osv. Behöver jag "plugga in" varenda datum och liknande nu??? Det känns som väldigt jobbigt. Han har 5 syskom, 4 syskonbarn, föräldrar osv... Plus alla datum vi vart på semester och liknande eller???
    Jag har två barn sen innan- blandas de in mycket i frågorna?

• Svar på tråden Frågor på muntlig utredning på migrationsverket?!
  • Anonym

Jag och min före detta man var på en sådan intervju, visserligen var detta 2007.
    Men vi fick typ 10 frågor och det var typ om vad vi brukar göra tillsammans, vad våra respektive intressen är,
    lite om vad vi tycker om för mat och bara såna vanliga frågor inget avancerat alls.
    Jag har oxå 2 barn sedan tidigare och dem blev inte nämnda alls.
    Jag var oxå jättenervös men det var inget konstigt alls!! 

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2011-11-03 16:41:46 följande:
    Jag och min före detta man var på en sådan intervju, visserligen var detta 2007.
    Men vi fick typ 10 frågor och det var typ om vad vi brukar göra tillsammans, vad våra respektive intressen är,
    lite om vad vi tycker om för mat och bara såna vanliga frågor inget avancerat alls.
    Jag har oxå 2 barn sedan tidigare och dem blev inte nämnda alls.
    Jag var oxå jättenervös men det var inget konstigt alls!! 
    Jag hoppas åxå blir så.. Sånt man verkligen vet lixom...
    Inte massa datum, siffror osv.... Har jätte ångest för hela grejjen och är såå orolig att jag bara ska gå in och sätta igång att böla!!! :(
    Är gravid och sjukskriven för hotande förtidsbörd dessutom så allt känns skit just nu!! :/
  • Anonym

TS Jag undrar hur det har gått för er? Vad var det frågor som kom upp på intervjun?
    Är i en liknande situation men vet inte än om vi kommer att få göra en muntlig intervju. 

• Anonym

Jag kom inte ens ihåg min svärmors namn, och sa som det var helt enkelt att det var ett långt krångligt namn som jag inte lagt på minnet eftersom jag aldrig träffat tanten. Har man rent mjöl i påsen och svarar ärligt så kommer det att märkas. Annars kan det väl vara frågor som vilken sida av sängen man sover på. Vilken buss som man tar till hemmet. Vilken matvarubutik man brukar storhandla i etc. Hur man träffades etc. Vardagsgrejjer.

• Arnela1991

Hej Smila!

Jag vet inte längre var jag ska söka hjälp, så jag vänder mig till er. Min fråga gäller familjeanknytning.

Det är nämligen så att jag har gift mig i september 2014. Min man är från Bosnien. Vi skickade således en ansökan om familjeanknytning till Migrationsverket i november samma år.

Min man var på intervju i Sarajevo i juni 2015. Sedan inträffade krissituationen med flyktingar och vi hörde aldrig av från Migrationsverket. Först i januari 2016 hörde Migrationsverket av sig och bad oss om komplettering, 2gånger samma månad. Kompletteringarna skulle lämnas in senast den 4/2 annars riskerade min man avslag. Vi hade bara registrerat äktenskapet i Sverige och då fick vi komplettera, vilket vi skickade in då. Sedan krävde de även vigselbevis vilket jag bifogade. Och så fick jag diverse frågor som jag svarade på.

Jag var i Bosnien då, som tur är, ornade med alla papper och skickade in. Väl på plats i Sverige fick jag reda på att vi inte ens fått en handläggare än. Det planerar att kalla mig på muntlig utredning och ansökan finns på Tillståndsenheten i Göteborg.

Jag har kontaktat Migrationsverket i Göteborg, som säger att de för tillfället handlägger ansökningar från maj-juni 2014. Stockholm handlägger ansökningar från november 2014. Jag bad dem om att flytta vår ansökan till annan enhet och sa att jag inte hade problem med att åka till en annan stad för muntlig intervju.

De avböjde med förklaring att ansökningarna handläggs utifrån den folkbokförda adressen. Min vän som är från Göteborg hade handläggare i Norrköping, så hur kan det stämma?

Jag känner mig förtvivlad, ledsen och min psykiska hälsa börjar spåra ur snart. Har jag inga rättigheter i detta? Kan jag ta till juridisk hjälp? Varför kallade dr inte mig på intervju med dessa papper i hand - på en gång?

Tacksam

Svar på tråden Frågor på muntlig utredning på migrationsverket?!