• Little Ms Chatterbox

Positiv eller negativ klang på ordet?

Jag ska skriva ett personligt brev som tillägg till CV och har lite svårt att beskriva mig själv. En person som känner mig väl sa en gång att jag tex var färgstark. 
    Men jag funderar på det ordet. Är det verkligen ett beskrivande ord om min personlighet? Att man klär sig i starka färger, varmt rött, djup lila och rostbrunt. Säger det att jag är intensiv, självsäker och sprakande eller bara gillar de färgerna?
    Ska tillägga att jag verkligen passar i de färgerna, jag ser smalare ut och ansiktet får en fin lyster, det är inte en hög med kläder som rör sig utan ett ansikte. (som man kan se på de som envisas med att ha svarta kläder, färgar håret för mörkt och använder svart mascara och inte passar i det.) Jag blir grå och intetsägande i pastellfärger och svart,

Betyder en färgstark person något  som personlighet eller är det bara klädval?
    Jag kommer säkert komma med fler ord framöver när mitt personliga brev växer fram. 

• Svar på tråden Positiv eller negativ klang på ordet?
  • Elephino

Färgstark person har jag aldrig hört, men däremot färgstark personlighet. Det kan nog vara både positivt och negativt. Det säger ingenting om hur man ser ut - utan hur man är (t ex väldigt speciell, syns/hörs mycket osv).

• eeeee

när du säger att du är färgstark tänker jag att du är det som person. vad det innebär vet jag inte riktigt dock ;)

• Elephino
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-11-03 18:41:30 följande:
    Hmm, är det något bra att ta med i ett personligt brev?
    Jag hade inte tagit med det.
  • Elephino

Anledningen till att jag inte hade tagit med det är just för att det kan tolkas både (starkt) negativt och positivt.

• gavagai

Det beror ju helt på vad det är för jobb du söker. Om det är ett jobb där det är en fördel att sticka ut och dra blickarna till sig så är det ju bra.

• Sarah f

Skulle bara ta med det om jag sökte till cirkus eller liknande. Skrattande

Alla som generaliserar är idioter.
  • Liljeblomman

Det är ju så att de allra flesta personlighetsdrag kan tolkas så att man både hittar en positiv och en negativ sida av dem.

En färgstark personlighet kan betyda att du är sprudlande, intensiv, utåtriktad, vet vad du vill och står för etc.
    Men det kan också tolkas som att du tar (för) mycket plats, är udda eller "konstig", inte anpassningsbar o.s.v.

Svar på tråden Positiv eller negativ klang på ordet?