• MMK

Köra rullstol gravid

Jag kör ibland rullstol i mitt arbete. Bör jag sluta med det nu när jag är gravid?

Har inte riktigt förstått varför man inte ska bära tungt under graviditeten. Är det för att det är onödigt påfrestande för kroppen eller är det tom farligt för barnet? Är det bara i slutet av graviditeten man inte ska bära tungt eller köra rullstol eller gäller det även i början?

• Svar på tråden Köra rullstol gravid
  • Bubbelbi

Jobbar själv inom vården. Tror inte det är någon fara tidigt i graviditeten men jag vet inte exakt. Också nyfiken varför man inte får lyfta tungt. Någon annan som vet?

• Sissy

Det man ska tänka på angående tunga lyft är sin egen rygg!!! Min barnmorska sa att "tänk vad kvinnor i alla tider försökt att göra sig av med oönskade foster, utan att lyckas". Så vid en normal graviditet behöver man nog inte oroa sig, men man ska nog vara extra noga att tänka på en ergonomisk arbetsställning.

• asakristina

Jag är i v. 34 nu och det börjar kännas obehagligt i kroppen nu när man gör lite tyngre saker eller om det bara är "fel" dag. "Lyssna på kroppen" är det rådet jag har fått av min BM när det gäller kroppsarbete.

Svar på tråden Köra rullstol gravid