• Anonym (frugan)

Hur kommer vi ur den onda cirkeln?

Hej,

Jag och min man har varit ett par i snart 9 år och varit gifta i snart 2 år. Vi har tyvärr en del kommunikationsproblem som jag inte vet hur vi ska lösa.

Jag älskar min man men vi har svårt att prata med varandra om stort och smått. Vi känner båda att vi inte får fram våra budskap och känner oss missförstådda och som att vi inte får ut vad vi behöver av varandra och vår relation. Relationen i sig försämras hela tiden och vi bråkar och anklagar varandra fast jag egentligen tror att vi båda mest är frustrerade. Ju mer vi bråkar och anklagar varandra desto mer glider vi ifrån varandra och har svårt att både lyssna på varandra och ge varandra någon närhet.

Jag märker på mig själv hur jag distansierar mig från honom för att slippa bli besviken eller som jag känner det "fel bemött" när vi ska prata eller umgås och nu räcker det med minsta tonfall, ögonbrynshöjning eller nån annan pytte pytte obetydlig grej för att jag ska känna mig ledsen, besviken och jävligt irriterad. Sånt som annars skulle gå en förbi utan en extra tanke blir till en stor sak och ett gräl.

Istället för att kunna vara den stöttande, glada, omtänksamma  fru och bästa vänn som jag så hemskt gärna vill vara så är jag en bitsk, tråkig, sur och ironisk fru som jag både hatar och vara inte skulle vilja ha själv. Vi kommer ingenvart när vi försöker reda ut det eftersom vi båda känner att vi ger men får inget tillbaka. Även fast vi försöker......Vi har kört fast.

Nu vill inte jag ha det såhär mer! Jag älskar min man och vill ha min bästa vän tillbaka men jag har ingen aning om hur jag ska göra eftersom jag dels är rädd att bli bränd och att mina ansträningar skulle tas förgivet utan något tillbaka (så är det säkert inte men det känns så)

Vad ska vi göra?

Svar på tråden Hur kommer vi ur den onda cirkeln?