• pappan9

Underhåll retroaktivt ?

hej 

jag har fått ett krav via exets advokat där mitt ex vill ha retroaktivt underhåll från barnet födelse tills idag totalt 18 mån . Jag och exet har haft varsin lägenhet dvs skrivna på olika adresser hon har hela tiden haft vårdnaden men i praktiken har vi bott ihop som sambos tills nyligen. under dessa 18 mån var jag föräldrar ledig 5 mån ,
    Hon vill hämnas på mig pga vårat förhållande inte mynnade ut i kärnfamiljen och vill därmed skada mig ekonomiskt som plåster på såren . 
    Hon tjänar något mer än mig när vi båda jobbar ,
    Hur stor chans har hon att få igenom detta i domstol?  Hur räknas underhållet vid föräldrar ledighet? tror hon bara tog ut 3 dagar i veckan i 1 år pga att hon hade ett större sparkapital på ca 1 miljon . 
    Hur räknas underhållet ut? på månads inkomst eller årsinkomst?   

• Svar på tråden Underhåll retroaktivt ?
  • lycklig02

Kolla vad som står på fk:s hemsida ang underhåll

• Kajee

Vad hon har sparat undan har inte med saken att göra. Det som räknas är att du ska betala underhåll för ditt barn. Eftersom ni varit skrivna på olika adresser så är det fullt möjligt att hon får igenom det. Exakt vad du ska betala beror på din inkomst och dina levnadsomkostnader.
    Det är svårt att säga vad just ditt barn kostar. Domstolarna använder vanligtvis som schablon en viss procent av det prisbasbelopp som gäller för aktuellt år.
    I schablonbeloppet anses ingå alla vanliga levnadskostnader samt barnets del av boendekostnaderna. 
    Konsumentverket ger varje år ut en sammanställning, "Koll på pengarna", för vad barn i olika åldrar kostar.
    Andra kostnader an också räknas in. Till exempel kostnader för sjukdom eller för någon speciell fritidsaktivitet. 

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • pappan9
    Kajee skrev 2011-11-04 03:09:19 följande:
    Vad hon har sparat undan har inte med saken att göra. Det som räknas är att du ska betala underhåll för ditt barn. Eftersom ni varit skrivna på olika adresser så är det fullt möjligt att hon får igenom det. Exakt vad du ska betala beror på din inkomst och dina levnadsomkostnader.
    Det är svårt att säga vad just ditt barn kostar. Domstolarna använder vanligtvis som schablon en viss procent av det prisbasbelopp som gäller för aktuellt år.
    I schablonbeloppet anses ingå alla vanliga levnadskostnader samt barnets del av boendekostnaderna. 
    Konsumentverket ger varje år ut en sammanställning, "Koll på pengarna", för vad barn i olika åldrar kostar.
    Andra kostnader an också räknas in. Till exempel kostnader för sjukdom eller för någon speciell fritidsaktivitet. 

Så du menar att ett sambo par där ena föräldern råkar vara vårdnads havare så måste den andre föräldern betala underhåll trots att man delar lika på kostnader för hushållet?   Att man klistrar in en summa på ett konto eller köper mat blöjor osv hur räknas det?  Jag tex betalade allt som rörde barnet i 5 månader när jag var föräldrar ledig har jag då rätt att få underhåll för den perioden trots att hon är vårdnadshavare på papper? 
  • Kajee
    pappan9 skrev 2011-11-04 03:17:52 följande:
    Så du menar att ett sambo par där ena föräldern råkar vara vårdnads havare så måste den andre föräldern betala underhåll trots att man delar lika på kostnader för hushållet?   Att man klistrar in en summa på ett konto eller köper mat blöjor osv hur räknas det?  Jag tex betalade allt som rörde barnet i 5 månader när jag var föräldrar ledig har jag då rätt att få underhåll för den perioden trots att hon är vårdnadshavare på papper? 

Om du på pappret har varit skriven på en annan adress så bor du inte heller med mamman (på pappret). Alltså är det inte helt givet att ni delat på kostnaderna i FK´s ögon. Kan du bevisa att du har betalt (kvitton, bankutdrag etc) så kan dom dra bort det från summan däremot.
  • Kajee
    pappan9 skrev 2011-11-04 03:17:52 följande:

Vem som är vårdnadshavare har inte så mycket med underhållet att göra. Om du står som barnafader så är du helt enkelt underhållsskyldig precis lika mycket som mamman. Och om ni då inte bott ihop - du var skriven på annan adress -  och barnet varit skriven på samma adress som mamman...

Min bror kunde dra av en del eftersom han kunde visa att han köpt och betalt en del saker för sina barn. Men han åkte på en del att betala en del ändå eftersom han trodde att han kunde hemlighålla sin traktamente för mamman. Inte riktigt samma situation som din, men det visar ändå att du kan få dra av på summan som mamman vill att du ska betala om du kan bevisa att du redan lagt ut pengar. 
  • pappan9
    Kajee skrev 2011-11-04 03:25:48 följande:
    Vem som är vårdnadshavare har inte så mycket med underhållet att göra. Om du står som barnafader så är du helt enkelt underhållsskyldig precis lika mycket som mamman. Och om ni då inte bott ihop - du var skriven på annan adress -  och barnet varit skriven på samma adress som mamman...

Min bror kunde dra av en del eftersom han kunde visa att han köpt och betalt en del saker för sina barn. Men han åkte på en del att betala en del ändå eftersom han trodde att han kunde hemlighålla sin traktamente för mamman. Inte riktigt samma situation som din, men det visar ändå att du kan få dra av på summan som mamman vill att du ska betala om du kan bevisa att du redan lagt ut pengar. 
    ok skönt att höra hon har dessutom fått barn bidrag , skall tilläggas att vi har fått minst 80% av alla kläder till skänks inklusive barnvagn . Så om hon och jag redovisar alla inköp så blir hon skyldig mig underhåll , vårat ärende avgörs inte via FK  utan via riktig domstol  FK kör bara sin 1273 kr dom gör inga såna här utredningar . 
    Som jag fattat det så kan mitt underhåll understiga 1273 kr och FK fyller på så det blir 1273 och att jag sen får krav på mellanskillnaden av FK stämmer det?  
  • Kajee
    pappan9 skrev 2011-11-04 03:32:18 följande:
    ok skönt att höra hon har dessutom fått barn bidrag , skall tilläggas att vi har fått minst 80% av alla kläder till skänks inklusive barnvagn . Så om hon och jag redovisar alla inköp så blir hon skyldig mig underhåll , vårat ärende avgörs inte via FK  utan via riktig domstol  FK kör bara sin 1273 kr dom gör inga såna här utredningar . 
    Som jag fattat det så kan mitt underhåll understiga 1273 kr och FK fyller på så det blir 1273 och att jag sen får krav på mellanskillnaden av FK stämmer det?  

Nej det är inte FK som avgör det här, men det är ändå deras schablon på 1273 som man utgår ifrån. Men sen beror det som sagt på din inkomst och dina omkostnader och på omkostnader för barnet. Men det räcker inte att bara säga att du har betlat. Du måste kunna visa (bevisa) det också. Så jag kan inte lova dig att det blir max 1273 inklusive utfyllnad.

Dessutom. Om ni ska till domstolsförhandlingar så bör du skaffa dig ett juridiskt ombud - och det kvickt! Den personen kan också ge dig råd i den här frågan. 
  • pappan9
    Kajee skrev 2011-11-04 03:37:46 följande:
    Nej det är inte FK som avgör det här, men det är ändå deras schablon på 1273 som man utgår ifrån. Men sen beror det som sagt på din inkomst och dina omkostnader och på omkostnader för barnet. Men det räcker inte att bara säga att du har betlat. Du måste kunna visa (bevisa) det också. Så jag kan inte lova dig att det blir max 1273 inklusive utfyllnad.

Dessutom. Om ni ska till domstolsförhandlingar så bör du skaffa dig ett juridiskt ombud - och det kvickt! Den personen kan också ge dig råd i den här frågan. 
    jag skaffade ombud först därav det stora hämd begäret från mamman . Jag vill ha delad vårdnad dvs jag vill ha mer rättigheter än en barnvakt . jag har såklart inte sparat alla kvitton men konto utdrag från diverse mat butiker kan nog fixas . Hon måste ju också bevisa att hon köpt massa saker liksom jag . 
  • pappan9
    pappan9 skrev 2011-11-04 03:43:13 följande:
    jag skaffade ombud först därav det stora hämd begäret från mamman . Jag vill ha delad vårdnad dvs jag vill ha mer rättigheter än en barnvakt . jag har såklart inte sparat alla kvitton men konto utdrag från diverse mat butiker kan nog fixas . Hon måste ju också bevisa att hon köpt massa saker liksom jag . 
    hon tjänade bara 120 000 första året när hon var mamma ledig pga 3 dagars uttag hur räknas det då hon kunde ju ta ut 7 dagar man valde 3 . rent krasst var ju då min inkomst rejält mycket högre första året . 

• Kajee
    pappan9 skrev 2011-11-04 03:43:13 följande:

Jag är inte så säker på att hon måste visa något alls. Dels för att det är hon som kräver dig på pengar och delss för att det är du som är underhållsskyldig (på pappret). Du kan inte dra av mer än du kan bevisa. Jag är inte säker på att mat ens räknas. Möjligtvis om du kan bevisa att ni bodde ihop, men då lär dom väl undra varför ni var skrivna på olika adresser. Prata med ditt ombud som säkert vet bättre i den här frågan.
    pappan9 skrev 2011-11-04 03:45:36 följande:
    hon tjänade bara 120 000 första året när hon var mamma ledig pga 3 dagars uttag hur räknas det då hon kunde ju ta ut 7 dagar man valde 3 . rent krasst var ju då min inkomst rejält mycket högre första året . 

Det är inte skillnaden i inkomst som räknas på det sättet. Det är barnets omkostnader som först räknas ut. Sen ser man vilka inkomster var och en har haft och vilka levnadsomkostnader som ska dras av. Kostnadewrna för barnet måste ju täckas in på något sätt. Sen om hon inte har tagit ut föräldrapenning fullt ut så kan det naturligtvis påverka. Prata med ditt ombud om det också.

Se också till att få vårdnaden om barnet också. Då blir umgängesfrågor så mycket lättare. 

• Kajee

Hittade det här angående fråga som handlade om retroaktivt underhållsbidrag.

FRÅGA: Hej! Jag undrar hur domstolarna rent generellt ser på retroaktivt underhåll? Står i en tvist just nu och min fd som har en månadsink. på ca 60000 kr/ månad vägrar betala retroaktivt uhåll. Har istället kommit med ett förlikningsbud som bara rör uhåll framåt. Det ligger ganska lågt i förhållande till om han skulle betala retroaktivt 3 år bak i tiden samt det belopp framåt per månad som min advokat räknat ut. Vet inte vad jag ska göra nu? Vad är mina chanser i en domstol? Tack på förhand. Med vänlig hälsning

//
    SVAR: När underhåll beräknas enligt 7 kap Föräldrabalken görs det med utgångspunkt i vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Är den underhållsskyldige mycket välbärgad kan s.k. standardtillägg utgå, något som domtolarna dock är återhållsamma med att döma ut. När det gäller underhållsbidrag har Du rätt att kräva underhållsbidrag retroaktivt upp till tre år tillbaka i tiden, men detta förutsätter att en domstol fastställt underhållsbidraget. Din f.d. man är alltså inte skyldig att betala underhållsbidrag om det inte finns en dom tidigare överenskommelse mellan er. Du kan vända sig till en domstol för att fastställa ett underhållsbidrag för den aktuella perioden med retroaktiv verkan för din f.d. man. Domstolen skulle sannolikt bifalla ditt yrkande om underhållsbidrag i den mån det svarar mot barnets behov och under förutsättning att återbetalningsskyldigheten inte skulle bli oskäligt betungande för din man. Vägledning om beräkning av underhållsbidrag kan du få på socialstyrelsens hemsida, se www.sos.se och deras folder "underhållsbidrag till barn enligt föräldrabalken". Det underhållsstöd som betalas ut av staten kan dock betalas ut retroaktivt, men endast för en månad före ansökningsdatumet.

// .
  • Kajee
    Fråga
    24-11-2010 i                                  FAMILJERÄTT:Underhåll

Jag har blivit kontaktat av mitt ex. Hon vill att jag ska lämna ett faderskapstest för att se om jag är far till hennes barn. Om det nu visar sig att jag är det, blir jag skyldig att betala underhåll för alla de gångna åren?

Svar

Tillämplig lag är föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381. Om det skulle visa sig att du är fader till barnet gäller följande.

Ett barn är i princip berättigat till underhållsbidrag från födseln, se reglerna i 7:1 samt 7:2 FB. Storleken på underhållsbidraget är beroende av barnets behov samt den underhållsskyldiges betalningsförmåga, 7:3 FB. Möjligheten att få underhållsbidrag för förfluten tid är dock begränsad. Enligt 7:8 FB får talan om underhållsbidrag inte bifallas för längre tid tillbaka än tre år före den dag då talan väcktes.

HD har i rättsfallet NJA 1991 s 503 sagt att utgångspunkten bör vara att ett yrkande om bidrag för förfluten tid skall bifallas i den mån det svarar mot barnets behov och inte skulle bli oskäligt betungande för den underhållsskyldige. Huvudregeln är alltså att talan ska bifallas, men hänsyn kan tas till den underhållsskyldiges betalningsförmåga när tvisten förs. I rättsfallet hade fadern låg betalningsförmåga vid tidpunkten för tvisten och någon skyldighet att betala underhållsbidrag för förfluten tid fastställdes därför inte.

Sammanfattningsvis kan du alltså endast bli betalningsskyldig för underhållsbidrag 3 år tillbaks i tiden.

• Kajee
    Hur långt tillbaka i tiden kan mamman kräva underhållsbidrag?

Det är så att jag och min exfru har skrivit ett avtal om underhåll där vi kommit överens om en summa som jag ska betala per barn. Men till saken hör att vi innan avtalet hade en muntlig överenskommelse på en lägre summa.
    Det har fungerat bra fram till nu, då hon har kontaktat försäkringskassan för att få de lagstadgade 1.273 kr per barn. Och dessutom kom en faktura för den tid då jag betalat den lägre summan.
    Jag undrar om hon verkligen har rätt att komma och kräva pengar så här i efterhand. En annan fråga är om jag ska bestrida fakturan eller vad jag ska göra. Hur långt tillbaks i tiden man kan gå vad gäller underhållsbidrag.

Svar:
    Ett barn kan genom sin vårdnadshavare, i det här fallet mamman, begära att få underhållsbidrag retroaktivt. Men inte för längre tid tillbaka än tre år före den dag då talan väcktes. Den bidragsskyldige kan emellertid frivilligt gå med på en längre tid än tre år.
    Det skrivna avtalet bör gälla före det muntliga. Vid oenighet kan barnen, genom sin mamma, vända sig till domstol och begära att du ska åläggas att retroaktivt betala underhållsbidrag. Men ni kan själva komma överens om vad du ska betala retroaktivt. Du kan därför se hennes faktura som ett förslag.
    Beloppet 1. 273 kronor syftar på det statliga bidraget underhållsstöd som försäkringskassan administrerar. Underhållsstöd utgår i de fall en bidragsskyldig inte kan fullgöra sin underhållsskyldighet. Det utgår således inte automatiskt till alla som ansöker om det. Underhållstöd ska inte heller förväxlas med underhållsbidrag.

• pappan9

tack för infot , nu när jag vet mera att det är vad barnet verkligen kostat som räknas så känner jag mig vid gott mod .
    i princip kan hon bli skyldig mig pengar retroaktivt om det prövas i domstol... och så den eviga frågan varför attackerar kvinnor  män personligen bara för att man vill vara mer än en "barnvakt"? Borde man inte bli attackerad för att man vägrar vara pappa och umgås med barnet ? 

Svar på tråden Underhåll retroaktivt ?