• MeAndBaby

Bästa tvättlappen?

Nu har jag införskaffat säkert alla slags tvättlappar man kan ha; torra i papper, torra i någon slags skumgummi samt Natusans First Touch våtservetter. Vad är bäst till en nyfödd? Bara vatten efter blöjbytret har jag hört torkar ut. Lite barntvål eller barnolja på blöt tvättlapp? Och sedan torka av med fuktig tvättlapp, där efter en torr? Eller är de där First Touch tillräckligt skonsamma att använda bara?

• Svar på tråden Bästa tvättlappen?
  • cicci85

jag använde coops mjukaste skumtvättlappar, de är vita och inte billigast. Vatten och liberos babyolja, Sen badda torrt med en sån där lite frottétvättlapp från ikea. Hade natusan babytvål när det var bajs.

• Natulcien

Vanliga, mjuka pappersservetter och ljummet vatten är det bästa. Ingen tvål!

Våtservetterna kan du slänga. Det är inte bra. Om man är ute och inte har tillgång till vatten är det bättre att ha med sig torrservetter som man blöter hemma och stoppar i en plastpåse. Bättre för bebisens hud, alltså.

Vi har använt pappersservetter och ljummet vatten vid alla blöjbyten. Det torkar inte ut. Vår son har jättefin hud och är aldrig röd i rumpan.

Sen kan man ha i lite olja i badvattnet när man badar bebisen istället.

Tvål har vi ännu inte börjat använda. Sonen är 1 år. Det är bad med några droppar olja i fortfarande.

• Dimitra

Använder torra tvättlappar från Ica Basic som jag blöter och lägger i en plastpåse så att det räcker hela dagen. Ibland använder jag nån droppe olivolja på lappen om det är extra kletigt bajs.

Dottern är 2,5 år och vi använder fotfarande inte tvål på henne, förutom vid handtvätt. Tvättar av henne med olivolja under duschningen då och då.

The Dimitra universe.
  • Vackert

Vi har bara använt "våtservetter" och det har fungerat hur bra som helst. Mina barn har aldrig haft några problem med torr eller irriterad hud.

• Mariella81

Ica basic torra tvättlappar tycker jag är bäst. Har skötbordet i sovrummet och har en blomspruta att blöta servetten med. Lite olja kan man också rengöra med om huden är torr. Vanlig olivolja funkar fint. Använder våtservetter någon enstaka gång när vi är ute men undviker dem helst.   

• mamma2kids

tyckte apotekets gula skumgummilappar var bäst,slapp dom få en massa rodnader och prickar.libero och pampers mfl va ju hemska

• Mellanmjölkens land

Euroshoppers torra tvättlappar som man blöter med vatten. Torkar efter med tvättlappar i tyg från IKEA.

När vi är ute använder vi våtservetter men aldrig hemma.

• Mariella81

Euroshopper och Ica basic är samma sak fast de har bytt namn till Ica Basic numera. Om du går ut och letar efter euroshoppers tänkte jag

• Krake

Har sytt själv av gamla badlakan. Vi använder vatten och har inte märkt att det torkar ut. Men man kan ju ta lite olja i vattnet om man har en unge med såna tendenser.

Moster, inte monster.
  • Alcea

Jag använder bara tvättlappar i frotté som jag blöter i vatten och sen tvättar i maskin, funkar hur bra som helst. Det största problemet är nog om barnen går med blöta/bajsiga blöjor länge, inte vad man har för tvättlapp.

• jennie30

Vi har bara använt våtservetter,har fungerat jättebra,ingen röd eller irriterad stjärt.

Däremot väljer vi och lägga lite mer pengar på bra våtservetter annars kan jag tänka mig att det kan irritera.

Men alla barn är olika känsliga så man får prova sig fram.

• Mornie Alantie

Använder sällan tvättlappar alls. Vi torkar av det värsta med blöjan och torrt toapapper och spolar sedan rumpan i handfatet och torkar torrt med en liten handduk. Dottern har aldrig haft några problem med huden i rumpan.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Ingrid 82

Vi har aldrig använt "färdiga våtservetter", har alltid gjort egna. Här är receptet för er som vill!

Willys, Ica Basic och Coop är skönast. Jag gör såhär:
    Delar ca 40 lappar i längden så det blir 80 st (räcker ca 1 vecka för min 17 mån). Sen blandar jag:

ca 3 msk ekologisk rapsolja,
    1 tsk ekologisk äppelcidervinäger (antibakteriellt) och ev.
    ½ tsk mild tvål som EJ SVIDER (typ Weleda eller olivtvål UTAN tillsatser) samt
    2 - 2½ dl kokt vatten.
    Tanken är att de ska vara så barnvänliga som möjligt så att du även kan torka de runt munnen/ögonen mm. 

Du kan även göra flera satser och ha färdigt i kylskåpet i en flaska. Sen är det bara att shaka, mäta upp och hälla upp.

Blanda/vispa/shaka allt VÄL - så att det blir en emultion!! Jag använder en proteinshaker och en lattevisp + att jag häller vattnet lite i taget medans jag vispar. Shakern funkar alldeles utmärkt då den lilla silen håller skummet borta när man sen häller. Köpte även en Huggies-behållare för våtservetter på ICA som jag fyller på och bär med mig överallt.

Sen lägger du en liten hög servetter ca (10 st) i en tätslutande burk och häller lite blandning och kramar, lägger fler servetter och häller lite mer blandning, kramar osv tills det tar slut! Tryck ur överflödig vätska om du vill!   

Visst känns det lite omständigt men det är det värt alla gånger med tanke på alla kemikalier som färdiga våtservetter innehåller!   http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11415.ece/BINARY/11684.pdf 
    http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article37598.ece   

• Mabaja

Jag tycker att ICAs tvättservetter är super och min man föredrar det där nya budgetmärket Ica kör med. Våtservetter använder vi ute och då är det huggies pure! Super verkligen!

• Mariella81
    Ingrid 82 skrev 2011-11-13 23:24:18 följande:
    Vi har aldrig använt "färdiga våtservetter", har alltid gjort egna. Här är receptet för er som vill!

Willys, Ica Basic och Coop är skönast. Jag gör såhär:
    Delar ca 40 lappar i längden så det blir 80 st (räcker ca 1 vecka för min 17 mån). Sen blandar jag:

ca 3 msk ekologisk rapsolja,
    1 tsk ekologisk äppelcidervinäger (antibakteriellt) och ev.
    ½ tsk mild tvål som EJ SVIDER (typ Weleda eller olivtvål UTAN tillsatser) samt
    2 - 2½ dl kokt vatten.
    Tanken är att de ska vara så barnvänliga som möjligt så att du även kan torka de runt munnen/ögonen mm. 

Du kan även göra flera satser och ha färdigt i kylskåpet i en flaska. Sen är det bara att shaka, mäta upp och hälla upp.

Blanda/vispa/shaka allt VÄL - så att det blir en emultion!! Jag använder en proteinshaker och en lattevisp + att jag häller vattnet lite i taget medans jag vispar. Shakern funkar alldeles utmärkt då den lilla silen håller skummet borta när man sen häller. Köpte även en Huggies-behållare för våtservetter på ICA som jag fyller på och bär med mig överallt.

Sen lägger du en liten hög servetter ca (10 st) i en tätslutande burk och häller lite blandning och kramar, lägger fler servetter och häller lite mer blandning, kramar osv tills det tar slut! Tryck ur överflödig vätska om du vill!   

Visst känns det lite omständigt men det är det värt alla gånger med tanke på alla kemikalier som färdiga våtservetter innehåller!   www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article1... 
    www.testfakta.se/foraldrar_barn/article37598....   

Så smart! Håller de hur länge som helst eller finns det något bäst-före-datum?
  • SjälvaJag

coop x-tras pappersservetter som du blöter upp med varmt vatten. Man kan även tillsätta lite olivolja i vattnet (mot torr irriterad hud)

• Ingrid 82
    Mariella81 skrev 2011-11-14 09:56:46 följande:
    Så smart! Håller de hur länge som helst eller finns det något bäst-före-datum?
    Ja, eller nja... det är ju matolja du använder och som vilken matolja som helst så härsknar den (oxiderar) med tiden - det är visserligen inte farligt att använda på huden även om den är härsken men det luktar lite skumt. Sen gör äppelcidervinägern att den håller sig längre då den är konserverande och antibakteriell men ha inte FÖR mycket då det kan vara aningen stark mot huden - dock ofarlig. Den funkar bra mot svamp t ex. LÄS om äppelcidervinäger!

De kan även bli dåliga pga av bakterierna från dina egna händer som du överför på våtservetterna men det gäller alla våtservetterna, köpta eller hemgjorda... Skillnaden är att de köpta innehåller så mycket starka kemikalier som tar kål på allt att du inte märker av bakterierna. De man gör innehåller INGET sånt så har du dom lite för länge så kan de börja lukta lite skumt, typ som en gammal disktrasa men det kan ta ca 2 veckor eller mer innan det sker OM du inte bakterieschockar dom! :p

Har barnet torr hud kan du ALLTID ha i extra olja, det både rengör, håller mjukt och återfuktar! Vinägern kan du höfrta med lite, det ska lukta friskt och aningen vinäger men inte sticka i näsan. Märker du att servetterna luktar unket fort och barnet rumpa ser frisk och fin ut kan du alltid ha i lite mer vinäger i blandningen. Vid diarré eller magsjuka ha i lite extra tvål om du vill MEN det ska helst ALDRIG löddra ur servetterna om inte tvålen är det mildaste du kan tänka dig!

Lite mycket text... Men tror att jag ville få med allt! :)
  • 1978

Vi använder klippta bitar av gamla frottéhanddukar som vi blöter i ljummet vatten och blaskar av med. Innan blöjan åker på torkar vi torrt med frotté. Lapparna tvättar vi sen i 60 grader. Det har funkat fint för oss i ett halvår nu (men då bajsar hon oftast i toan, så vi har inget bajskladd att torka). När hon var helt ny kunde hon bli lite röd i stjärten. Då satte vi på inotyolsalva så försvann det ganska fort. Att lufta rumpan varje dag var också bra.

Ingrid 82: Tack för receptet! En kompis tipsade mig om att köpta våtservetter kan ta bort vilka fläckar som helst på kläder - och då blir man ju onekligen lite rädd för innehållet!

Svar på tråden Bästa tvättlappen?