• Susanne57

Ge en ganska lat tonåring energi

Hej!
    Jag behöver råd hur jag kan få min 13 åring att ta mer ansvar för sitt skolarbete, hjälpa till mer hemma som tex ställa upp och göra lite extra när mamma är jätteförkyld och inte orkar någonting.
    Jag har gjort mig själv till den situation jag nu befinner mig i. pappan har lämnat oss, han har varit väldigt ointresserad av barn och okunnig mens jag har stor erfarenhet så jag har gått mellan och funnits för mitt barn när pappan gjort "fel". Nu är vi själva, tonåringen och jag, där det blir mycket tydligt att jag står för hela hemmet, allt. Oftast när jag ber om något så blir det ont i huvet, trött eller liknande. Ge mig förslag på hur du har gjort för att få din tonåring bli mer aktiv inom skolan och hemmet. Obestämd

Jag läser tacksamt allt.
  • Svar på tråden Ge en ganska lat tonåring energi
  • Hallonmumsan

Jag kan bara se till när jag själv var i den åldern. Jag tyckte det var jobbigt att göra saker själv. Jag tyckte det var roligare att städa och så om vi hjälptes åt så det gick fort och man hade någon att prata med. Så var det även med skolan. Det var mycket lättare om någon hjälpte till och pushade mig.

• Tow2Mater

Som tonåring börjar man ju bli så pass gammal att det inte ska handla om att 'hjalpa till' då ni bara är två i familjen, istället ska han/hon börja göra sin del. Se till att det blir dagliga sysslor som delegeras till tonåringen så det blir rutin, inte bara att "hjälpa till" ibland. Motstånd får man väl av alla tonåringar, så det är normalt.

• Susanne57
    Hallonmumsan skrev 2011-11-04 10:10:04 följande:
    Jag kan bara se till när jag själv var i den åldern. Jag tyckte det var jobbigt att göra saker själv. Jag tyckte det var roligare att städa och så om vi hjälptes åt så det gick fort och man hade någon att prata med. Så var det även med skolan. Det var mycket lättare om någon hjälpte till och pushade mig.
    Tack, det är nog så jag tänker oxå, det är bara det att min tid slukas upp helt och hållet av det och allt annat.
    Men för att tolka dig rätt så menar du att det absolut bästa är rutiner. Att jag lägger upp som ett schema för när saker och ting ska göras, sitter med och pushar. Till saken hör då att hon är sååå trött, att hon lyssnar mer när någon annan säger samma sak som jag säger. Jag är ingen oredig, ilsken eller förolämpande mamma, snarare tvärt om. Jag har så mycket förståelse att det ibland välter lasset. Har du nåt bra tips om hur jag hanterar det. Hur pass sträng bör jag vara. Vi har ju gått genom separation, bägge två, hon har haft en förfärlig mellanstadie period med lärare som gått in i väggen mm. Det är så mycket för henne. Nu ligger hon lite efter för sin frånvaro.
Svar på tråden Ge en ganska lat tonåring energi