vem kan döpa?
jag sitter och funderar på om vem som helst kan döpa?
jag ska döpa min dotter, men måste det vara en präst som döper?
tacksam för svar
jag sitter och funderar på om vem som helst kan döpa?
jag ska döpa min dotter, men måste det vara en präst som döper?
tacksam för svar
Om du vill att dottern ska bli medlem och upptagen i församlingen och i Svenska kyrkan så ska en präst döpa ditt barn.
Annars kan du ha en namngivningsceremoni, och då kan ju vem som helst ge namnet till barnet.
Sen är dopet en kyrklig handling, namngivningen är en helt annan sak.
Om du vill att barnet ska bli invigd i kyrkan så måste det vara en präst. Annars kan du ha en namngivningsfest där vem som helst kan leda.
okej, tack. :)
men om man ska ha en namngivning, vad ska sägas under cermonin? har ni några bra tips? :)
1. Välkomsttal
2. Sång: "Det gåtfulla folket"
3. Föräldrarna berättar vilka namn de har valt åt barnet, varför de har valt dem och vad de betyder.
4. Text: "En kvinna som bar ett barn"
5. Föräldrarna berättar vilka de har valt som faddrar och vad de förväntar sig av dem. Faddrarna sätter en blomsterkrans på barnets huvud (alt. tänder ett ljus).
6. En av faddrarna eller någon annan närstående håller ett tal till barnet.
7. Sång: "Majas visa"
8. Ceremonin avslutas och festen kan börja.
1. Välkomsttal
2. Sång: "Det gåtfulla folket"
3. Föräldrarna berättar vilka namn de har valt åt barnet, varför de har valt dem och vad de betyder.
4. Text: "En kvinna som bar ett barn"
5. Föräldrarna berättar vilka de har valt som faddrar och vad de förväntar sig av dem. Faddrarna sätter en blomsterkrans på barnets huvud (alt. tänder ett ljus).
6. En av faddrarna eller någon annan närstående håller ett tal till barnet.
7. Sång: "Majas visa"
8. Ceremonin avslutas och festen kan börja.
Vi hade ingen dopceremoni eftersom en namngivning inte är ett dop (alltså inget vatten över huvudet). Vi hade en vanlig namngivning där vi som föräldrar höll i ceremonin. Tal, sång, dikt, tända ljus för barnet och fika/mat brukar vara vad som förekommer på en namngivning.
Att det måste vara en präst som döper stämmer inte riktigt. Vanligtvis ska en präst förrätta dopet, men vem som helst som själv är döpt kan göra det i krissituation. Förr i världen i glesbygden var det inte helt ovanligt att barnmorskan förrättade dopet. Det viktigaste för att det ska vara ett giltigt dop är att det sker i "Faderns, Sonens, och den Helige Andens namn".
Men som sagt, att en präst förrättar dopet är det vanligaste.