• Delilah

Visning! Hjälp tack.. :)

Känner mig helt okunnig på det här med visningar, lånande, räntor, köp och flytt osv..

Ska snart på visning för första gången (bostadsrätt) och jag undrar lite vad man ska tänka på innan?

Ett lånelöfte har jag förstått ska vara en fördel att ha klart - men hur mycket ska man ansöka om? Lägenheten vi ska titta på börjar på 250.000:- men det kan ju bli mer. Dessutom är vi inte alls säkra på att det är just den vi vill ha, har även varit intresserade av lägenheter som börjar på 450.000:-.
    Sen är vi inte riktigt ense om vilken bank vi ska vända oss till. Vi har ett gemensamt startlån  hos Nordea (min bank där jag har lönekonto, sparkonto + ett gemensamt konto som vi ej använder) med en mindre förmånlig ränta än om det gällde ett bolån..
    Han vill ansöka om lånelöfte hos sin bank (där han har lönekonto och fonder mm som han inte vill flytta). Kan vi ansöka om lånelöfte hos två banker och bestämma oss senare beroende på vart vi får mest förmåner?

Sen det här med själva köpet av en lägenhet. Vad ska man titta på innan man bestämmer sig? Hur är man skyddad mot dolda fel osv? Exakt vad behöver vi veta?

Jättetacksam om någon vill hjälpa mig lite... :)

(Kan tillägga att vi inte har råd med en kontantinsats högre än kanske 10.000:-, men vi äger i nuläget en bostadsrätt som vi kommer gå med en del vinst på, åtminstone ca 50.000:- efter att ha betalat av det sista på ett befintligt lån. Kan man låna hela beloppet om banken vet att vi kommer få loss pengar när lägenheten är såld?)

• Svar på tråden Visning! Hjälp tack.. :)
  • Knasjojjobus

Kul med visningar =) Ja lånelöfte bör ni ha innan ni tittar. Annars vet man ju inte hur mycket man kan buda sen. Det brukar gå så fort med budgivningar tycker jag, så har man inte lånelöfte så kanske man inte hinner med att buda. Kolla upp med olika banker. Vi kollade alla bankerna innan vi bestämde oss. Slutade med att vi båda två bytte bank. Det skiljde MASSA på bankena. På swedbank skulle månadskstnaden bli runt 14.000. Medans på handelsbanken fick vi betala 5800. Helt sjukt. Vi trodde inte det var sant. På handelsbanken fick vi låna hela summan utan problem, men det fick vi inte på nån annan bank. Detta var 2 år sedan, så jag vet inte hur det är nu. De är väl mer bestämda på den punkten att man ska ha 15 %själv. Vad man ska titta på när det gäller lägenhet vet jag inte för vi köpte villa, stammbytet kanske? om det snart är dags...

• Inversable

Föreningens ekonomi är jätteviktig eftersom du inte köper själva lägenheten utan bara rätten att bo där. Läs årsredovisningen, kan ni inte tolka den själva så ta hjälp av nån kunnig. Går föreningen i konkurs så får du sannolikt inga pengar alls utan det blir en oprioriterad fordran och du står kvar med ett blancolån i bästa fall eller ett lån som ska betalas tillbaka omedelbart och en hyresrätt. Jag vill inte avråda från att köpa bostadsrätt utan bara göra dig uppmärksam på att du ska veta vad du köper in dig i för förening. Kolla om de har nån fond för yttre reparationer, kolla om stambyte är gjort i föreningen eller om det snart är dags. Stambyte är en mycket stor kostnad för föreningen och kan påverka ekonomin ganska mycket.

• Inversable

Angående er gamla bostadsrätt så kommer säkert ert nya lån att bli villkorat, att ni får det under förutsättning att er nuvarande bostadsrätt blir såld. Det är det vanligaste.

• denimbee

om ni köpeer innan ni säljer er gamla så får ni en överbryggnadskredit som gör att ni kan köpa innan ni säljer, men ni måste oftast ha skrivit ett säljkontrakt på den gamla innnan banken betalar ut ppengar för den nya, men ni behöver inte ha flyttat ut från den gamla. o m ni är osäkra på hur mycket den nya kommer kosta se till att ni tar lite extra lånelöfte, vi tog på 3 milj. när vi köpte vårt hus, men vi behövde inte nyttja hela lånelöftet, bättre att söka för mycket än att ni måste söka ett nytt.

• Delilah

Vad mycket bra tips som trillat in här i tråden! Jättetacksam för era svar.... :)

Vi har nu ansökt och fått beviljat lånelöfte hos 2 banker. Men det skiljer ju en del med villkoren..
    På Nordea får vi lånet, men då vi inte kan lägga kontantinsatsen så vill de att vi har ett säljkontrakt innan vi flyttar in i den nya bostaden. Med andra ord (om vi har otur) så skulle vi behöva sälja vår lägenhet väldigt fort och därmed kanske inte få fullt så mycket för den som vi kunnat få om vi fått mer tid.
    'Jag förklarade att vi inte vilje sälja för fort, och fick då som svar att "det brukar vi kunna lösa i alla fall, även ett lån för handpenningen på 10% brukar man kunna fixa och inget av detta borde vara ett problem med våra löner osv sades det). Fick hem pappren idag och där står samma villkor som det hon först nämnde med säljkontrakt osv. Måste detta vara klart innan eller kan man förhandla om detta när vi ska ta lånet? Känner att jag får lite dubbla budskap...

På handelsbanken var det inga problem alls. Får låna hela beloppet, och om vi får stå med dubbla hyror kunde de ordna så att vi får någon/några ammorteringsfria månader i början. De litar helt på att vi ska sälja lägenheten och att vi kommer få ut en hel del från den.

• Delilah

Förresten - är det vanligt att man är flera på samma visning eller brukar man få komma ensamma med fastighetsmäklaren på bokad visningstid?

Svar på tråden Visning! Hjälp tack.. :)