Visning! Hjälp tack.. :)
Känner mig helt okunnig på det här med visningar, lånande, räntor, köp och flytt osv..
Ska snart på visning för första gången (bostadsrätt) och jag undrar lite vad man ska tänka på innan?
Ett lånelöfte har jag förstått ska vara en fördel att ha klart - men hur mycket ska man ansöka om? Lägenheten vi ska titta på börjar på 250.000:- men det kan ju bli mer. Dessutom är vi inte alls säkra på att det är just den vi vill ha, har även varit intresserade av lägenheter som börjar på 450.000:-.
Sen är vi inte riktigt ense om vilken bank vi ska vända oss till. Vi har ett gemensamt startlån hos Nordea (min bank där jag har lönekonto, sparkonto + ett gemensamt konto som vi ej använder) med en mindre förmånlig ränta än om det gällde ett bolån..
Han vill ansöka om lånelöfte hos sin bank (där han har lönekonto och fonder mm som han inte vill flytta). Kan vi ansöka om lånelöfte hos två banker och bestämma oss senare beroende på vart vi får mest förmåner?
Sen det här med själva köpet av en lägenhet. Vad ska man titta på innan man bestämmer sig? Hur är man skyddad mot dolda fel osv? Exakt vad behöver vi veta?
Jättetacksam om någon vill hjälpa mig lite... :)
(Kan tillägga att vi inte har råd med en kontantinsats högre än kanske 10.000:-, men vi äger i nuläget en bostadsrätt som vi kommer gå med en del vinst på, åtminstone ca 50.000:- efter att ha betalat av det sista på ett befintligt lån. Kan man låna hela beloppet om banken vet att vi kommer få loss pengar när lägenheten är såld?)