• Madreh

Migrän av vitlök

Hej!
    Är det någon mer än jag som får svår migrän av vitlök?

Jag gör så gott jag kan med att undvika att få i mig det och hemma går det ju bra. Men ibland går det inte att undvika, inte alltid att jag får i mig det utan jag träffar personer som ätit vitlök. Och idag ska tydligen varenda människa äta vitlök i allt. Det är extremt jobbigt och jag har migrän varje vecka som håller i sig 3-4 dagar. Blir både trött och helt matt, känner mig helt urlakad hela tiden.
    Har fått medicin, och den hjälper sådär, har även fått förebyggande medicin men den mår jag så dåligt av och får hjärtklappning så den vill jag inte ta. Fick en svagare dos men då gav den ingen effekt.

Jag får även migrän av starka parfymdofter, kaffe, rengöringsmedel, tvätt och sköljmedel, ja allt som doftar och doftar mycket. Jättejobbigt!

När jag sen säger nåt till nån och försöker förklara så tittar folk oförstående på mig och tycker att jag bara överdriver  och inte kan man få migrän av vitlök som är så bra för kroppen, eller kaffe som doftar så gott...osv.

Vet inte riktigt vad jag ska säga eller göra för att andra ska förstå mig. Jag går inte gärna hem till folk längre....och ska nån komma till oss/mig så brukar jag påminna innan att inte äta vitlök dagarna innan. Ibland går det ju inte alls, vid spontanbesök tex.

Trist är det iaf och ett stort problem.

Kevin, Oscar, Noah och Filips mamma
  • Svar på tråden Migrän av vitlök
  • Bordeaux

Jag har hört personer som blivit bättre i sin migrän sen dem bytte kost till lchf.
    Jag såg ett engelskt program om hur mat kan påverka migrän enligt det programmet skulle testpersonen utesluta, citrusfrukter, fullfeta mejeriprodukter, korv, vitt mjöl och vitt socker. Den kost förändringen gjorde att testpersonen slapp sin migrän iaf under 3mån, sen fick man inte se mer i programmet.

Jag tänker som så att det kan vara lättare att ändra sin egen kost än andra människor.

• Madreh

Hej, jo jag kan nog hålla med dig att en koständring kan vara lösningen, tyvärr tror jag inte att LCHF skulle funka på mig så jag inte kan äta mejeriprodukter (mjölkprotein). Jag har tyvärr andra problem förutom min migrän som gör att jag BARA kan äta vitt bröd, vit pasta osv, blir väldigt dålig av fibrer, utom havre, det går bra. Så istället för grädde tar jag havregrädde, och istället för mjölk blir det havremjölk osv.

Det är dock inte lätt när barnen får vitlök i skolmaten eller när dom lagar mat på hemkunskapen i skolan och högstadieleven kommer hem och stinker vitlök. Jag har sagt till men det struntar ju skolan i, det är ju inte barnen som inte tål vitlöken. Att jag blir sjuk rör ju inte dom.

Har legat (eller legat och legat här får man inte ligga dålig, bara ta sin medicin och se glad och och fortsätta familjelivet) dålig ett par dagar nu och inte orkat sitta vid datorn, bara gjort det nödvändiga. Har just nu ringt och förnyat mitt recept på migränsprayen för jag har snart gjort slut på 12 doser på 14 dagar. Inte bra tycker jag och sköterskan jag pratade med tyckte att jag skulle utredas mer men just nu orkar jag inte. Är så mycket läkarbesök ändå med barnen så jag får stå tbx lite känner jag, bara jag får min medicin så jag överlever dagarna hyfsat.

Kevin, Oscar, Noah och Filips mamma
Svar på tråden Migrän av vitlök