Hur stor ska äggblåsan vara vid ÄL?
Som rubriken låter, någon som vet?
Som rubriken låter, någon som vet?
Ingen aning faktiskt... Blir lite nyfiken på varför du vill veta det.
Har det någon betydelse, det kan man väl ändå inte kolla själv, eller...?
Var hos en gynekolog (ska precis börja med en ivf behandling) i måndags. Han sa att äggblåsan ska vara ca 2cm vid en ägglossning.
Kändes sjukt stort..
Har också gjort ivf, där sa dom att äggblåsan måste vara minst 10 mm för att tömmas. ( har gjort det två gånger, dom sa samma båda gångerna) Men vissa var 1,6 mm stora. Vet inte om det gäller vid normal ägglossning också.
Tack för svar :)
FruFH: Jag gjorde ett vul hos gyn, han beräknade ÄL till en viss dag utifrån storleken på just äggblåsan. Nu undrar jag om ägglossningen redan kan ha inträffat, alla tecken visar på det... Det var inget större mysterie alltså hehe
Dags for en liten: Jag har också hört 20-24 mm, men undrar om det kanske kan bli spontan ÄL redan vid 16-18? Eller kanske att äggen växer olika snabbt ibland?
Vivvi12: 10 mm låter litet, mognar de äggen utanför sen då?
Ägget befruktas samma dag eller dan efter...
ok. Det är verkligen otroligt att det funkar!!!
Mina kanske var väldigt små...men vet att dom sa minst 10mm men de kanske borde vara 20mm men mina kom inte upp i mer än 1,6 men tre blev befruktade iaf. :)
Läste nu på nån medicinsk sida att äggblåsorna ska vara ca 18mm för att plockas ut. Dom kanske sänkte kravet när det gällde mig för att dom växt så dåligt.
Ok, det låter ju logiskt. Lyckades det för dig?
Första insättningen tog sig inte men andra, är nu i v 12.