• 712

Det heter FÖRSKOLA inte dagis!

Att inte äns webbradaktören Annelie på FL har lärt sig att det inte finns något som heter dagis längre. Det var förr det hette så när villka obehöriga som helst fick jobba med barn. Idag krävs mer än att bara tycka om barn för jobba på förskola. Alla barn har speciella behov och innebörden av "lek" har en mycket stor betydels för barns utveckling.

Numer krävs det 3,5 års höskolestudier för att ta lärarexamen, och därmed också en lärarlegetimation som är obligatoirsk för arbete med barn även i de lägre åldrarna.

Hade varit mycket intressant att se statestik mellan högskoleutbildade och icke högskoleutbildade, på olyckor och övergrepp på barn i förskolan där personen dömts eller blivit avstängd från sin tjänst för vållande av skadan.

• Svar på tråden Det heter FÖRSKOLA inte dagis!
  • Lady without tattoo

Varför skriver du inte detta direkt till henne? Törs du inte?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Lady without tattoo

Sedan bryr jag mig nada om vad du predikar

Yrke: Leg pratkvarn
  • kellikopter

mmm och?
    jag säger förskola, så det är inte det, men har du missat alla tusen likadana trådstarter?'
    dom som säger dagis bryr sig inte.

• kellikopter

plus att om man ska gnälla på sådana här saker är det jätteviktigt med stavningskontroll ... just saying

• caliningrad

men hallå..... dagis i Sverige är en ren barnförvaring... därför fortsätter man säga dagis, inte förskola....

Förskollärarna undervisar väl inte. 
    Om någon förälder är ledig så får inte barnet vistas på förskola. Om förskola var till barnen och inte till föräldrarna skulle alla barn få vara kvar på dagis, oavsett ifall sin förälder var ledig eller inte.

Det visar väl att det är bara en barnförvaring, ingen skola. 

• LivL

TS, jag tror få har missat att man numera måste plugga (eller heter det STUDERA?) 3,5 år för att bli dagisfröken. Det handlar inte om arrogans eller att vi inte uppskattar att dagisfröknarna numera måste ha en klok utbildning, utan det handlar snarare om att det har hetat dagis i 100 år och ingen liksom bryr sig.

Jag antar att du är FÖRSKOLLÄRARE själv eftersom det här är så svårt för dig?

Och by the way, det heter sparkcykel, inte kickboard. Same shit, different name. Jäkla tjafs alltihop.

• Falumamman

jag säger dagis och fröken angående personalen, inte för att ta ifrån dem deras utbildning e t c utan för att det alltid hetat det och jag kommer alltid kalla det för det. varför orka bry sig??

• Brockmadigan

I min värld heter det dagis och dom som jobbar där är dagisfröknar och det oavsett hur lång utbildning dom har. Det betyder inte heller att jag inte uppskattar eller värdesätter deras jobb.

• Kimona

men det var ett jävla tjat om vad det heter. Det är fortfarande samma sak, skit samma.

Svar på tråden Det heter FÖRSKOLA inte dagis!