• 5 Sara 5

Vill öppna klädbutik behöver hjälp!!!

Hej,

jag vill öppna en klädbutik i stockholm men jag har inga erfarenheter alls sedan tidigare Jag vill förbereda mig innan och har tänkt att eventuellt läsa kurer och söka praktikplats i någon klädbutik.
    Min fråga till er är ni som arbetar i butik eller vet vilka kurser skulle ni satsta på i första hand för att kunna driva en butik bra???

bortsett från ekonomi då min man är utbildad ekonom och kan alla vanliga saker om att driva företag.

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Vill öppna klädbutik behöver hjälp!!!
  • SoStylish

Det första jag tycker att du ska tänka ut är vad för slags klädbutik du ska ha, varför det finns ett behov av en sådan i Stockholm, Hur ska du marknadsföra den?, vilka kläder/märken du ska sälja, hur ska du få tag på kläderna o.s.v.

Sen behöver du ett rejält kapital. Har du det eller måste du låna? Får du låna så mycket? Om inte, kan någon gå i borgen för dig?, 

Sen tycker jag hellre att du ska gå någon slags Starta Eget-kurs istället för att hoppa på stylistkurser och inköparkurser i första hand.  

• Nollfemnollnioelva

Marknadsföring kanske? Läste till ekonomiassistent och hade den kursen då. Är själv inte intresserad av att starta eget men om jag skulle det är jag glad att jag gått den kursen.

• SoStylish
    Nollfemnollnioelva skrev 2011-11-04 17:47:29 följande:
    Marknadsföring kanske? Läste till ekonomiassistent och hade den kursen då. Är själv inte intresserad av att starta eget men om jag skulle det är jag glad att jag gått den kursen.
    Ja, marknadsföring är A och O när det kommer till att starta företag så en kurs i det är guld värt!
  • 5 Sara 5

Min man har redan ett annat företag så han skulle hjälpa mig med de bitarna som att starta upp jag tänker mer på erfarenheter utbildningar kurser som har med själva butiksarbetet att göra. Det var därför jag tänkte på de kurserna???

• SoStylish

Ska din man sköta hela företaget sedan? Med bokföring, skatter, moms, marknadsföring, kapital osv? Eller kan du redan allt sådant sedan innan? Butiksarbete finns det inga kurser i vad jag vet så det är väl om du lyckas få praktik i någon butik, men det är nog svårt sålänge du inte kan få det via arbetsförmedlingen på något sätt. 

Har du en klar och tydlig affärsidé för det första? 

• PAOW

tips . lej bort all bokföring  så slipper du tänka på sånt.

• bastardized

Det gäller att hitta sin egen nisch om man skall lyckas.

Några av mina vänner har lyckats rätt bra med att vara annorlunda och helrätt på en och samma gång.
    http://foureleven.se/om-foureleven/

• Pappa G

Att driva företag är inget arbete, det är en livsstil och ett levnadssätt..

• Alle

Om du inte har nån erfarenhet alls så börja med att skaffa dig lite sån. Se till att få praktisera i flera olika klädbutiker, och både i butik och bakom med inköp, varulagerhantering mm.
    Har du kollat marknaden för just de kläder du tänker dig? Har du nån leverantör?
    Oavsett om din man ska sköta allt så tycker jag ändå att du ska kontakta din kommuns Starta-Eget-verksamhet - för du bör ju ha ett hum om hur man sköter ett företag.
    Och har din man ett annat jobb, eller ska han gå in i firman tillsammans med dig? För administrationen är inget man sköter med ena handen bakbunden.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Vill öppna klädbutik behöver hjälp!!!