• joujou

Förvirrad angående IVF / Carl von Linné-kliniken

2/11 var vi på vårat första besök på Linné-kliniken i Uppsala. 
    Fick en jättebra läkare och jag som hela tiden trott att felet ligger hos mig och min PCO (som visade sig att inte alls vara PCO...) var bara att glömma. Mig hittades inga fel på.

Min sambos spermier dock var allt för lågt antal. Under gråzonen som läkaren kallade det.

Vi hamnade så klart i chock.

Vi fick veta direkt att vi kanske aldrig blir gravida "naturlig" väg. Utan det blir IVF för oss.
    Inte ens insemination var ett alternativ.

NU undrar jag så här... jag förstod knappt vad läkaren sa när han pratade om landstinget och IVF.
    Men påstod att det inte skulle ta så lång tid.

Men kommer vi nu få betala för IVF eller vad händer?
    Vi har inga barn sen tidigare. Och vi blev inte remitterade dit, utan vi sökte oss dit själva.

Jag är så trött på ÅRS väntan.

Nu väntar vi dock på vad våra hormonprover visar.

Hjälp!? 

• Svar på tråden Förvirrad angående IVF / Carl von Linné-kliniken
  • Svartangel

Näää ni kommer inte behöva betala nåt, bara vanlig patientavgift :) Dvs om ni sökt vis landstinget men blev remitterade till Linné om jag förstod de rätt?

• Svartangel

Aha nu läste jag en gång till, ni blev alltså inte remitterade dit från landstinget? Då tror jag ni får betala själva "/

• lillamillan

Jag går inte i uppsala men antar att de gör som alla andra kliniker. De skickar en remisst till landstinget så ni får ställa er i ivf-kön. Sen hur lång väntetid det är vet inte jag, det varierar ju i olika landsting. Har ni riktig tur så utför den kliniken landstingsfinansierade ivfbehanligar, annars kommer ni att bli kallade till den klinken som gör det. Ring igen till kliniken på måndag och fråga hur de kommer att gå tillväga. Uppsala hjälper sthm-landsting för här är kön enormt lång, så antar att det är kort kö i uppsala. Patienterna i det egna länet går ju alltid före utomlänspatienter.

• Svartangel

Jo Linné-kliniken utför landstingsfinansierade ivf:er, precis som de flesta privata kliniker i landet :)

• lillamillan
    Svartangel skrev 2011-11-04 18:50:52 följande:
    Jo Linné-kliniken utför landstingsfinansierade ivf:er, precis som de flesta privata kliniker i landet :)

I stockholm är det bara en privat klink som utför lanstingfinanerade ivf-försök, därför var jag osäker vad som gällde i andra delar av landet.
  • joujou

Haha, förlåt, men jag blev knappt klokare nu alltså :P 
    Utredningen behövde JAG inte betala, då jag har frikort. Men sambon betalade sin del.

Men själva IVF:n förstår jag inte riktigt.. för det var läkaren som nämnde landstinget bla bla bla.. vilket jag inte hörde riktigt.

Å, a jag får ringa och kolla med dem.  

• lillamillan

Eftersom ni har nedsatt spermaprov och det har bedömts att ni behöver ivf för att kunna få barn så är man berättigad att få remiss till landstingsbekostade ifv-försök, sen beror det så klart på de olika kriteriera som ålder, rökning och vikt som avgör om man blir berättigad till behandling eller inte. Då betalar man endast vanlig läkarkostnad för behandlingen och har man frikort betalar man inget alls. Jag vet inte hur jargonen går i Uppsala, eftersom jag bor i Stockholmslän, så för att få ett korekt svar om exakt hur remissförfarandet och kötid är det bäst att du kontaktar kliniken på måndag.

• joujou

Vi bor ju också i sthlms län. Ingen av oss röker. Igen övervikt. Nada

• pållan

Om ni bor i Sthlm, är ofrivilligt barnlösa och det konstaterats att ni behöver göra Ivf för att kunna bli gravida så kommer ni få en remiss till att göra landstingsfinansierad Ivf. Det kostar bara upp till frikortsbeloppet. I Stockholm får man tre hela Ivf- behandlingar, plus obegränsat antal "frysförsök" betalda. Egentligen ska landstingsfinansierade Ivf- behandlingar göras på ks Huddinge, men behovet är för stort och köerna för långa, så man kan också gå behandling betald på en privatklinik eller landstingskliniker i närliggande län, som Uppsala, Linköping och Örebro. Vårdgarantin i Sthlm gör att ni har rätt till behandlingsstart tre månader efter att remissen har skickats in. Men ni måste själva i så fall kontakta Vårdgarantikansliet i stockholm och åberopa vårdgarantin, annars ställs ni i kön till Huddinge sjukhus. Det finns massa bra info om hur vårdgarantin funkar här på familjeliv. Det första ni bör göra är kolla så att läkaren från Carl von linne har skickat iväg en remiss för Ivf till stockholms landsting. Om ni vill åberopa vårdgarantin, dvs få hjälp inom 3 månader, så är nästa steg att kontakta Vårdgarantikansliet. Men ni kan alltså inte påbörja en behandling på carl von linne på egen hand och få det betalt av Landstinget. För att Landstinget ska betala måste ni få behandling via remiss, och ni kommer att tilldelas en behandlingsplats av Landstinget/Vårdgarantikansliet. Lycka till! Lycka till!

• Dags for en liten

Remissen måste bli godkänd innan vårgarantin går in med sina 3månader.
    Detta vet jag eftersom att det tog nästan 3månader för Huddinge att godkänna min remiss. På dagen den blev godkänd klev vårdgarantin in (efter ett samtal från mig).
    Från det datumet kunde det ta 3mån till första besöket. 

• pållan

För mig räckte det med att remissen kommit in och registrerats i Huddinge. Jag ringde till Huddinge och tjatade på dem från att remissen skickats iväg, frågade hur lång kön var osv. Då hade de ännu inte behandlat min remiss, men registrerat att den kommit in, och svarade att kön till ivfvi Huddinge var 1,5 år. Jag ringde då samma dag till vårdgarantin och sa att jag pratat med Huddinge, att remissen var registrerad men at det skulle ta tid för dem att behandla den och att kötiden därefter enligt Huddinge var 1,5 år. Handläggaren på Vårdgarantikansliet sa då att jag inte behövde vänta på Huddinge, utan skrev omedelbart upp oss på väntelista gör behandling i närliggande län. Kanske beror det på den enskilda handläggaren? Vi fick tid gör första läkarbesöket på RMC i Linköping bara några veckor efter att remissen skickats iväg och påbörjade behandling där inom tre månader. Men det var gör ett år sedan, när vårdgaranti för Ivf var nytt. Kanske går det långsammare nu? Mitt råd är i alla fall at själv ligga på och tjata: ring kliniken som skriver remiss och se till att den gått iväg, ring Huddinge och fråga vad som händer, ring kårdgarantikansliet, ring det sjukhus ni remitteras till. Vi har några vänner som fick remiss till Ivf samtidigt som vi, men de ringde aldrig själva och låg på utan väntade på att vårdapparaten skulle ha sin gång. De har inte fått hjälp förrän nu, nästan ett år efter oss som själva ringde runt. Jävligt att det funkar så, men.,,

• lillamillan

Vi har inte heller åberopat vårdgarantin då i inte kan göra behandling utan för stockholm. Vi har stått i kö sedan september 2010. Vi har valt att göra 4 st privata försök under väntetiden.

Svar på tråden Förvirrad angående IVF / Carl von Linné-kliniken